هشتگ انگیزه!!

سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۹:۲۲ ب.ظ

امروز یکی از هم‌کارام می‌گفت:

سکه شده شیش و پونصد. یعنی اگه یه نفر مهریهٔ زنش - که فرضاً متولد هفتاده - هزار و سیصدوهفتادتا سکه باشه، هشت میلیارد و نه‌صدوپنج میلیون تومن بدهی بالقوه داره! با توجه به این اوضاع نابه‌سامان طلاق اگر مهریه‌ی مذکور به‌اجرا گذاشته بشه، این فرد کارگر هم باشه و ماهی سه تومن (پُرِ پُرِ پُرِ پُرِش) حقوق بگیره، و با فرض این‌که هیچی نخوره و نپوشه، دویست‌وچهل‌وهفت سال و سه ماه و خرده‌ای طول می‌کشه تا بدهیش صاف بشه.


+ علی برکة الله!

موافقین ۱۳ مخالفین ۱ ۹۹/۰۲/۱۶
دکتر سین

واقعا علی برکه الله :/

پاسخ:
:\

اول اینکه بالای صد و ده تا ضمانت پرداخت نداره، دوم اینکه تقسیط می‌شه، سوم اینکه کاش مردامون به جای مهریه که کلی حرف و حدیث هم پشتشه، حقوق تضییع شده زن‌ها رو بهشون برگردونن، زن‌ها هم مهریه نخوان.

 

پاسخ:
چندتا نکته بگم:
اول این‌که خودمم به این دیدگاهی که هم‌کارم بیان کرد منتقدم و همیشه می‌گم: «اوضاع هیچ‌وقت به اون بدی‌ای که به نظر میاد نیست.» -- همون‌طوری که این جمله رو به خودشم گفتم. اما چه می‌شه کرد؟ این هم‌کارم یه پیرپسر چهل‌وپنج ساله‌ست و خب از دیدگاه خودش به قضیه نگاه می‌کنه. چیزی رو می‌بینه و بیان می‌کنه که با توجه به تمام مختصاتی که داره، حس و درک می‌کنه.
دوم این‌که بازم خودمونیما. همون صدوده‌تا سکه‌ای هم که گفتین می‌شه هفت‌صدوپونزده میلیون تومن وجه رایج مملکت که اگه با اون شرایطی که گفتم قرار باشه پرداخت بشه، هیفده سال طول می‌کشه بازم. یعنی اگر کسی از بیست‌وهف-هش سالگی درگیر این قضیه بشه، تا چهل‌وپنج سالگی همچنان باید قسط بده و وقتی از این قضیه خارج می‌شه که داره به دوران ناتوانی نزدیک می‌شه و باید یه پس‌اندازی داشته باشه برای خودش. یه همچین کسی با یه همچین بدهی سنگینی و توی همچین شرایطی چه انگیزه‌ای برای زندگی کردن می‌تونه داشته باشه؟
سوم این‌که ضایع‌شدن حقوق زن‌ها توی تاریخ چیزی نیست که بشه انکارش کرد؛ اما قویاً معتقدم که توی وضعیت موجود جامعه این چیزی هم که امروز دربارهٔ حقوق زنان می‌گن، یه تصویر اغراق‌شده از وضعیت واقعیه. وضعیت الان نسبت به قبل‌ترها خیلی بهتر شده و ایشالا در آینده بهترم می‌شه. اطراف خود من پره از دخترا و خانومایی که کار و زندگی عادی‌ای دارن و «با وجود تبعیضایی که وجود داره» پابه‌پای مردا دارن از نظر اجتماعی و اقتصادی و ... پیشرفت می‌کنن و زندگی خودشونو دارن. اگه بخوام دقیق‌تر بگم، فکر می‌کنم دقیقاً معادلِ زنونهٔ این حرف بدبینانه‌ای که هم‌کارِ مَردَم زد و مردها رو توی این قضیه موجوداتی مظلوم دونست، خانومایی هستن که چپ می‌رن و راست میان و از حقوق پامال شدهٔ خانوما حرف می‌زنن. هر دوتاش کلی‌گویی و نگاه کردن به نیمهٔ خالی لیوانه. فقط یکیش صورت مردونه داره و دیگری صورت زنونه.
چهارم این‌که همون‌طور که توی عنوان هم مشخصه، حس اصلی‌ای که من درصدد انتقالش بودم، مفهوم خود مهریهٔ سنگین و تبعاتش نیست؛ بلکه دل‌سردی‌ایه که حرف هم‌کارم ایجاد می‌کنه و انگیزه‌ایه که از این حرفش در مخاطب متزلزل می‌شه. شما رو نمی‌دونم، اما برای کسی که شرایطش شبیه منه، این مدل حرفا می‌تونه زانوهای آدمو تا حدی سست و پیشرویش رو کند کنه.
و آخر این‌که جدای از انتقادی که به فرهنگ مهریه در این مطلب عنوان کردم و فکر هم می‌کنم که در حد خودش - و نه بیشتر - نقد واردی هست؛ بخشی از روی سخنم هم متوجه مسئولین بود که دارن در زمانی که همهٔ حواسا متوجه کروناست، قیمتا رو طوری سوءمدیریت می‌کنن که توان مالی مردم مدام کم و کمتر می‌شه. بیشتر از خود مهریه اینه که روی اعصابه واقعاً.

چرا از اول  زیر بار همچین مهریه ای بره اصن؟؟؟ :|

پاسخ:
والا. فرهنگ غلطه دیگه. تا بیاد درست بشه - اگه درست بشه - کلی تلفات داده‌یم.

دیسلایکو من زدم

تا یادتون نره که مهر زیاد رو قبول نکنید

والا چه معنی :/

 

#خارشو : )

پاسخ:
یه ضرب‌المثل وبلاگی هست که می‌گه هر چه از مخاطب رسد، نیکوست! لطف عالی مستدام. :)
من که اگه خیلی همت کنم ماکسیمم بتونم چارده‌تا مهر کنم! :دی

یه بار یک روایتی از پیامبر دیدم که نوشته بود زمانی می‌رسه که ازدواج واجب نیست. الان حس می‌کنم درست همون زمانه. 

 

پاسخ:
چه روایت عجیبی! نشنیده بودم.
ولی الحق که روزبه‌روز داریم در این زمینه وامی‌ترقیم! :|

ممنون از این توضیح مفصل و کامل.

البته اینکه دارن پا به پای مردا کار می‌کنن ربط چندانی به حقوق خانوما نداره، چون تهش نه می‌تونن بدون اجازه شوهر طلاق بگیرن، نه می‌تونن کار کنن، نه درس بخونن، نه حضانت بچه‌ها رو داشته باشن، نه تو ثروت اندوخته شده در زندگی مشترک سهمی دارن، نه می‌تونن سفر خارجی برن و نه هزار تا چیز دیگه. یعنی یه دختر در دوران مجردی هر چقدرم موفق باشه بعد از ازدواج شوهرش می تونه با خاک یکسانش کنه چون قدرتش رو داره:)

دقیقا این چیزی که گفتم شامل هر دو طرف می‌شه، این کلیشه‌هایی که درگیرش هستیم فقط پسرا رو اسیر نکرده، دخترام اسیرش هستن و هنوزم مهریه رو یه تکیه‌گاه می‌بینن. این دیدگاه کلا اگر تغییر کنه به نفع همه است، مهریه یه هدیه بوده در اصل که هر کس در حد توانش پرداخت می‌کرده، پس باید خود پسر تعیینش کنه، بعدم الان دیگه خیلی از رسم‌های اولیه ازدواج تغییر کرده، قاعدتاً این مهریه هم باید عوض بشه. برای ما دخترام خیلی سخته که می‌شنویم که اغلب آقایون از ترس مهریه و عواقبش ازدواج نمی‌کنن. اثرش رو کل جامعه است، الان دوست خودم با پسری ازدواج کرده که داره قسط مهریه نامزد سابقش رو می‌ده، اون ماهی پونصد تومن قشنگ زندگی رو براشون سخت کرده.

پاسخ:
با این‌که با کلیت حرفتون موافقم و فکر می‌کنم که قوانین رو طوری نوشته‌ن که می‌شه بعضی‌هاشو - به حق یا به ناحق - مردسالارانه تلقی کرد، اما این چیزی که شما می‌گی یه تصویر کاملاً اغراق‌شده‌ست. دخترای الان کاملاً آگاهن و مثل قدیم بی‌اطلاع از قوانین نیستن که مجبور باشن تن به هر ازدواجی بدن. از نظر قانونی و عرفی این امکان وجود داره که برای تک‌تک مواردی که گفتین قبل از ازدواج توافق بشه و حق به خانوم داده بشه. اگر خانومی فکر می‌کنه که این حقوق براش خیلی مهمه می‌تونه قبل از ازدواج مطرح کنه و حقوق مدنظرشو بگیره. اجباری نیست که به‌زعم خودش به بدترین شرایط تن بده؛ که اگر بده، مقصر خودشه که با وجودی که می‌تونسته شرایطو با مذاکره برای خودش بهتر کنه، نکرده. درست مثل مهریه و شیربها و امثلهم که پسر می‌تونه به زیادش تن نده و با حرف‌زدن کمش کنه تا در حد توانش باشه و بار فکری برای خودش نتراشه.
در کل این موارد رو می‌شه با هم‌دلی خیلی راحت‌تر حل کرد. ازدواج معامله و مسابقه نیست. اگر همین نکتهٔ ساده رو رعایت کنیم و چیزای مهم‌ترو ملاک قرار بدیم، این مشکلات رو هم می‌شه راحت‌تر و سریع‌تر مرتفع کرد.

ترجیح میدم دغدغه زندگی برام به جای توجه به این چیزا چجوری کنار هم بالا رفتن و رشد کردن باشه این حرفا بیانش هم انرژی منفی رو بوجود میاره

پاسخ:
تا حدی بله؛ اما از اون طرف بوم هم نباید افتاد. اتفاقاً حد وسط و تعادل در این قضیه اینه که در حد معقول و لازم به این مباحث فکر کرد.

چه کامنتهای طولانیی

صلوات ختم کنید:)

پاسخ:
:دی

متاسفانه همه این نگاه منطقی رو ‌ندارن، توی ازدواج مدرن بله به راحتی می‌شه مطرح کرد، ولی شما تو ازدواج سنتی بیا از حق طلاق حرف بزن ببین طرف مقابل چه واکنشی داره. خود من یکی از همون تحصیل‌کرده‌های به قول شما منطقی و آگاه، ولی زمانی که با یه آدم سنتی مواجه هستم کاری از دستم بر نمیاد، جز اینکه قید ازدواج رو بزنم.

باور کنید حتی بین دختر و پسرای تحصیل کرده هم نگاه غیر منطقی زیاده. بعدم حتی دادن این حقوق از نظر قانونی هم کلی راه در رو داره، یعنی چیزی نیست که خیال طرف رو راحت کنه. چون مفصل راجع به حقوق مطالعه کردم دارم می‌گم. 

پاسخ:
موافقم. ولی بهتر بود به‌جای تحصیل‌کرده می‌گفتین آدمِ اهل تفهیم و تفاهم. چون - همون‌طور که گفتین - تحصیل ارتباط خاصی به سطح درک نداره. در واقع هم ازدواجِ سنتیِ منطقی داریم، هم ازدواجِ مدرنِ دُگم. مهم اینه که دو طرف حرف بزنن. فکر نکنن حالا بذاریم پیش بره بعدنم دربارهٔ این چیزا می‌شه صحبت کرد. یک مشکل صریح حل‌نشده و حل نشدنی بهتر از یه مشکل بیان‌نشده‌ست.

نه منظورم ازونور بوم افتادن نیست..

منظورم اینه به درک دو طرفه رسیدن، یعنی کارت من و تو نداشتنه وقتی این درک بیاد خود اقا اگه دو واحد خونه داشته باشه یه واحدشو میده به همسرش

بابام چندروز پیش یه حرف قشنگ زد گفت کار کن کمک دست همسرت باشی یا اگه همسرت با خرید خونه پول دیگه ای نداشت تو بتونی ماشین ابرو مندی برا خودتون بخری، به جای تفکرات زشتی که بعضیا دارن که بپرسن خونه ماشین داره پسر یا نه

پاسخ:
جز موافقت و تحسین جوابی برای این کامنت ندارم. :)

بله حق باشماست، همون تحصیل‌کرده غیرمنطقی و تحصیل نکرده منطقی دیدیم تو زندگی:)

پاسخ:
:)
پس با اجازه‌تون ختم جلسهٔ دادرسی رو اعلام می‌کنم. :دی

به تفاهم نمی‌رسیدیم دیگه دنبال نمی‌کردم اینجا رو:)))

پاسخ:
:)

سلام عرض شد :)

 

بحث مهریه شد سر صحبت من باز شد. این قضیه دو وجه داره در جامعه کنونی ما واقعا زن هایی که مهریه شون رو گرفتن خیلی تعدادشون کمه. اصلا اصل مهریه در زمان پیامبر این نبوده مهریه رو همون اول ازدواج میدادن دختر ( حالا من کاری ندارم که کار جالبی هست یا نه ولی منظورم اینه که در دین این بوده) ولی الان چند تا از مادرهای ما مهریه شون رو گرفتن ؟

در وجه دوم باید عرض کنم که حتی همون خانم‌هایی که طلاق میگیرن خیلی هاشون مهرشون رو میبخشند و حضانت رو میگیرن ( ببینین خانم‌ها چقدر مظلومن که بچه ی طرف رو با بدبختی و بی پولی بزرگ میکنن مهرشون رو هم میبخشن. :)) خیلی باحالیم به خدا ما )

در ادامه هم همونطور که دوستان گفتن خب آنقدر مهریه نکنین. ضمن اینکه الان منی که ۱۲۴ تا سکه مهریه امه کی میتونم اینو بگیرم؟ هیچوقت! پس همچین هم به نفع خانم‌ها نیست.

 

در حقوق خانم‌ها و شروط قبل ازدواج همونطور که نسرین هم گفت واقعا نمیشه حرف اینجور چیزا رو زد! حتی خانواده خود دختر حاضر نمیشن این چیزا رو دخترشون مطرح کنه! کما اینکه خیلی از دخترا اصلا اطلاعی ندارند از قوانین.

و در نهایت همه چیز واقعا شروط حین ازدواج نیست. الان یک خانمی بچه اش مریض شه چمیدونم دستش بشکنه و شوهرش نباشه نمیتونه رضایت عمل جراحی بده باید بره پدرشوهرش رو بیاره! شما ببینید چقدر حقوق از دست رفته داریم ما خانم‌ها تو این جامعه!

 

ببخشید خیلی پرحرفی کردم. 

پاسخ:
سلام
برداشت من اینه که خانوما غالباً فکر می‌کنن قانون با این‌که همیشه یه راهی برای برخورداری اونا از حقوقشون پیش‌بینی کرده، با این حال این راه‌ها معمولاً مستلزم دوندگی هستن و این حقوق، مستقیم و بی‌زحمت به دستشون نمی‌رسه. خب این جای تأمل داره واقعاً. اول این‌که این برداشت من تا چه حد درست و دقیقه؛ و دوم این‌که این مشکل رو چه‌طور باید اصلاح کرد که به‌سمت «تعادل» بره، نه «تلافی». به عبارت دیگه، مردا رو نباید به‌خاطر ایراد احتمالی‌ای که به قوانین وارده مقصر دونست؛ بلکه این قانون‌گزارا هستن که باید پاسخ‌گو باشن. بین این دو باید فرق قائل شد. و مورد سومی هم که در این زمینه دلم نمیاد بهش اشاره نکنم اینه که فکر می‌کنم این حرفایی که دربارهٔ ضعف قانون گفته شد توی این پست، یه بخش سخت‌گیرانه برای مردا هم داره که عبارته از قوانین مربوط به مباحث مالی در زندگی مشترک مثل مهریه و نفقه و شیربها و امثلهم. اگر قراره اصلاحی تو قوانین صورت بگیره، این بخشا هم بهتره بازبینی بشن تا با شرایط زندگی امروز جامعه سازگارتر باشه.
۲۵ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۶:۴۰ قاسم صفایی نژاد

تازه اگه تا اون موقع قیمت سکه افزایش پیدا نکرده باشه

پاسخ:
از روزی که من این پست رو نوشتم تا الان که دارم این کامنت رو جواب می‌دم سکه از شیش و نیم به هفت و سیصد رسیده! :|

@نسرین

 

فعلا که به اسم برابری زن و مرد به صورت نابرابری مردهارو داغون کردن:|

پاسخ:
بله؛ همون‌طور که در جواب دکتر .. عرض کردم، مردا هم می‌تونن به قوانین نگاه جنسیتی داشته باشن و نتیجه‌ش بشه اعتراضای مردونه به قوانین. مهم اینه که برای رسیدن به یه جمع‌بندی عادلانه توی این زمینه باید نگاه فراجنسیتی داشت. اگر قانون، زن‌ها رو به یه شکل خاص در تنگنا قرار می‌ده، از طرفی توی یه جاهایی هم با مردا با عطوفت کمتر برخورد کرده.

بله حق با شماست. ما هیچ نزاعی با آقایون نداریم با قانون‌گزار داریم. ولی یادتون نره که قانون رو همیشه آقایون نوشتند. :)

پاسخ:
من خودمم یه مردَم، اما اعتراض به مشکلاتی رو که خانوما با قانون دارن و بهش اشاره کردین، معقول و قابل پیگیری می‌دونم. همه رو با یه چوب نرونین.

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی