۱۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

کمافی‌السابق بر روی تصویر کلیک بفرمایین!



با تشکر از دوست خوبم، مولانای عزیز!

متن کامل شعر رو در اینجا بخونید.

۲ دیدگاه موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۰۷
دکتر سین

این یادداشت، فی‌الواقع کامنتی بود که می‌خواستم اینجا بذارم، اما دیدم خیلی طولانی شد گفتم پستش کنم. آن‌چه که می‌خونین نظر من راجع به خنداننده‌ی برتره! بفرمایین ادامه‌ی مطلب!

۶ دیدگاه موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۲۶
دکتر سین

حافظ شیرازی می‌فرماید:

«چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکی‌ست // نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود»

و عماد خراسانی می‌جوابد که:

«این همه جنگ و جدل حاصل کوته‌نظری‌ست // گر نظر پاک کنی، کعبه و بتخانه یکی‌ست»



+ روی تصویر کلیک کنید!

۲ دیدگاه موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۲۱
دکتر سین

شما رو نمی‌دونم، اما هر وقت به من می‌گن «واج‌آرایی» یاد این بیت می‌افتم:

«خیزید و خز آرید که هنگام خزان است

باد خنک از جانب خوارزم وزان است»

این بیتی هست از منوچهری دامغانی؛ شاعری که ناگفته پیداست اهل کجاست! طبق یه افسانه‌ی قدیمی، یه روز شهرداری شهر مذکور تصمیم گرفت با هدف گرامی‌داشت و شناسوندن مشاهیر شهر، برای شاعر مزبور میدونی بنا کنه که مجسمه‌ی ایشون در وسط و درخت و گل و سنبل در اطراف باشن! حاصل این تصمیم خلاقانه و بی‌بدیل امروز یه میدونه که تا بهش نرسی نمی‌بینیش! از بس که خودش کوچیک و ساختمونای اطرافش چفت هم هستن! گل و سنبل‌هاش هم از بس کسی کاری باهاشون نداشته تبدیل شده به چیزی شبیه جنگل‌های وحشی استوایی و از مجسمه هم فقط پایه‌ی مکعب شکلش بنا شده. تو بگو حتی اگه یک سانت از هیکل شاعر در میدون به چشم بخوره! حتی شست پاشم نبود! گشته‌ایم ما...!

مردم این خطه از کشور، به میدون مشارٌالیه لقب میدون «گوشت‌کوب» دادن! شکل خود میدون که اصلاا و ابداا به اسمش ربطی نداره؛ بنده به‌شخصه احتمال می‌دم موقع نام‌گذاری داشتن به عِرق شهری (یه لِوِل پایین‌تر از عِرق ملی) شهردار و میزان اهمیتی که به مشاهیر می‌داده فک می‌کردن!! :))


+ من دامغانی نیستم! البت توفیق شد رفتیم میدون رو از نزدیک زیارت کردیم و نایب‌الزیاره هم بودیم. خخخخ

۱ دیدگاه موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۴۹
دکتر سین

شرح، همچنان در طرح...

۱ دیدگاه موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۱۶
دکتر سین

فیلم‌نامه‌های فیلم‌های کاهانی، اول یه رضا عطارانه بعداً دست و پا درمیاره!! حضور عطاران هم المانیه که توی هر فیلمی باشه، فروش فیلم تضمین‌شده‌س!

به این موضوع مهم (یعنی حضور رضا عطاران) اضافه کنید خبر جنجالی بازی فریده فرامرزی (همسر واقعی رضا عطاران) در نقش همسر رضا عطارن رو!! خبری که موقع ساخت فیلم استراحت مطلق، خیلی سروصدا راه انداخت و بعد از ساخت فیلم هم منجر به این شد که فیلم از زیر تیغ سانسور، جون سالم به در نبره و سازنده‌ها مجبور بشن عملاً تیکه‌هایی از اصل فیلم به مدت فقط ۷۵ دقیقه رو به مخاطب عرضه بکنن!

من، اصلاً و حتی یک اپسیلون و بلکه‌م عمراً و کلاً به هیچ وجه من الوجوه، توقع نداشتم فیلمی که «جناب رضا جانِ عطاران» توش بازی می‌کنه تا این حد ناراضی‌کننده، بدفرم، بدساخت و ضعیف از آب دربیاد. :| فکر کنم کاهانی باید یه مدت به خودش استراحت مطلق بده؛ شاید این «روند رو به سقوط با مخِ» فیلم‌هاش قدری اصلاح شه!


+ اینا صرفاً نظر شخصیه منه. من نه فیلم‌بین حرفه‌ایم نه منتقدم! ولی احساس کردم نمی‌تونم نگم! :|

++ البته به هیچ عنوان نمی‌شه از بازی «به‌شدت متفاوت و به‌طور بی‌سابقه‌ای قوی» مجید صالحی گذشت. نقشی که شبیه هیچ موقع مجید نبوده و احتمالاً هیچ‌وقت هم نخواهد بود!!!

۰ دیدگاه موافقین ۱ مخالفین ۱ ۱۳ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۲۱
دکتر سین

شرح در طرح...

+ برای دیدن تصویر در اندازه‌ی بزرگ‌تر، روش کلیک کنین!

۲ دیدگاه موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۰۱
دکتر سین

امروز می‌خوام یه سایت خیلی خیلی جالبو بهتون معرفی کنم که مطمئنم ازش لذت خواهید برد؛ شک ندارم!

حتماً تا حالا بیست سؤالی بازی کردین و با روند و قوانینش کاملاً آشنایین؛ اما فکر نمی‌کنم که تا حالا با هوش مصنوعی بیست سؤالی بازی کرده باشین! اجازه بدین شما رو آشنا کنم با جناب آقای Akinator! یه شخصیت مجازی که بر مبنای الگوریتمای ذهن‌خونی قوی و با پشتیبانی یک بانک اطلاعاتی مفصل و جامع طراحی شده.

برای شروع «بازی» با Akinator، بعد از ورود به سایت، فقط کافیه سنتون رو وارد کنین. توی بعضی ورژنا، جنسیت رو هم شاید ازتون بخواد. حالا باید یک شخصیت واقعی یا تخیلیِ «به اندازه‌ی کافی معروف» رو انتخاب کنید. دقت کنین که اگه شخصیت مورد نظر شما به‌اندازه‌ای که باید، معروف نباشه، اون موقع Akinator پرت و پلا جواب می‌ده و البته حق هم داره. مثلاً Akinator عمه‌ی شما رو چرا باید بشناسه؟! بازیگرا، سیاست‌مدارا، ورزشکارا و این جور افراد گزینه‌های مناسبی هستن.

نکته‌ی بعدی که حتماً باید بهش دقت کنین اینه که باید «شناخت نسبتاً خوبی» از شخصیت مورد نظرتون داشته باشین. هرچند، اگر جواب سٰؤالی رو نمی‌دونین، می‌تونین بگین نمی‌دونم؛ اما این کار باعث طولانی شدن بازی می‌شه.

وقتی شما آماده شدین، Akinator شروع می‌کنه به سؤال پرسیدن و برای هر سؤال پنج‌تا جواب در اختیار شما قرار می‌ده: بله، خیر، نمی‌دونم، احتمالاً و احتمالاً نه. به شرطی که شما به سؤالات صادقانه و بادقت جواب بدین، نتیجه شما رو شگفت‌زده خواهد کرد! توی اکثر قریب به اتفاق (یعنی بالای نود و نه درصد) مواقع، Akinator موفق می‌شه ذهن شما رو بخونه! و این کارو به احتمال زیاد توی کم‌تر از بیست سؤال انجام می‌ده!

جالب اینه که Akinator گاهی برای به رخ کشیدن قدرتش، سؤالاتی می‌پرسه که به جوابش کاملاً واقفه. مثلاً فرض کنید شما «جناب خان» رو توی ذهنتون دارین. Akinator بعد از چندتا سؤال یهو ازتون می‌پرسه آیا شخصیت مورد نظر شما یه عروسک بنفش رنگه؟! :| برخوردن به یه همچین سؤالاتی از جانب کسی که داره ذهن شما رو می‌خونه، اعجاب‌آوره!

در آخر عرض شود خدمتتون که برای بازی با Akinator باید زبانتون خوب باشه. چون متأسفانه بین پونزده‌تا زبونی که توی این سایت ساپورت می‌شه، زبان فارسی قرار نداره!

+ شما می‌تونین اپلیکیشن Akinator رو هم داشته باشین. اطلاعات بیش‌تر توی سایت هست.

امیدوارم از آشنایی و بازی با Akinator لذت ببرین!

۲ دیدگاه موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۰۷
دکتر سین

وقتی بارون میاد، یه حس بغض‌آلود توأم با غمباد و فاز سنگین سکوت رو به آدم القا می‌کنه. اصولاً حس غالب همه در این مواقع عشقولانگی و رمانتیکیّت (مصدر رمانتیسیسم!) هستش؛ اما من دقیقاً نمی‌دونم نقص فنی مال کجامه که تو بارون کلاً شادم؛ همه‌ش تو دلم دارم می‌گم بارو بارو بارونه هی! :دی


+ بعد از یه تابستون به‌شدت گرم و کم‌بارش، بارون خوبی بارید! خدایا مچکریم!


۲ دیدگاه موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۵۶
دکتر سین

آیا شما هم جزء اون دسته از آدما هستین که موقع تایپ نگاهشون بین مانیتور و صفحه کلید در رفت و آمده؟ یا از اون بدتر، جزء اون دسته کسایی هستین که به خاطر حرکات عضلات صورتتون، دوست ندارین موقع تایپ کسی نگاهتون بکنه؟ دیگه غصه نخورین! امروز می‌خوام یه سایت رو بهتون معرفی کنم که می‌تونه تا حد زیادی بهتون کمک کنه:

keybr.com

این سایت علی‌رغم ظاهر ساده‌ش، قدرت فراوونی داره و به‌شرط خسته نشدن شما، با استفاده از الگوهای هوشمند طرح درس‌های تایپ برای شما، باعث می‌شه توی یک هفته ... تایپ ده‌انگوشتی یاد بگیرین؟! نه! نه جانم، کار یه هفته نیست؛ اما حتماً توی یک هفته پیشرفت «محسوسی» خواهید داشت.

این سایت با آمارهای مختلف و دقیقی که ارائه می‌ده، به شما اجازه‌ی رصد کردن ریز عملکردتون رو می‌ده. همین مرور عملکرد در قالب چارت‌ها و دیاگرام‌های مختلف، باعث انگیزش شما برای ادامه خواهد شد.

ثبت‌نام توی این سایت کاملاً رایگانه. شما بعد از این که ثبت‌نام کردین، یک لینک براتون ایمیل می‌شه که هر دفعه با استفاده از اون می‌تونین، هر جا که دسترسی به اینترنت داشته باشین، تمرین تایپتونو ادامه بدین. هرچند که اگر لینک رو گم کردین نباید نگران باشین! سایت می‌تونه n بار اون لینک رو براتون بفرسته!

سایت keybr.com تنها شش زبان رو پشتیبانی می‌کنه: انگلیسی (با ۵ استاندارد)، آلمانی (با ۲ استاندارد)، فرانسوی (با ۳ استاندارد) و ایتالیایی، پرتغالی و روسی، هر کودوم با ۱ استاندارد.

البته، خدمتتون عرض کنم که این سایت متأسفانه برای تایپ فارسی طراحی نشده. البته دلیلشم کاملاً واضحه: استاندارد واحد جهانی «مقتدر» برای صفحه کلید فارسی وجود نداره! شاید تعجب کرده باشین، اما جالبه بدونین صفحه کلید استاندارد ایران (طبق استاندارد ملی ایران) با اون چیزی که شما الان روبه‌روتون دارین، تفاوت‌های اندکی داره. هرچند این تفاوتا بیش‌تر توی اعراب‌گذاری و کاراکترهای با کلیدهای ترکیبیه، اما باعث می‌شه طراحان جهانی رغبتی برای یک زبان با استاندارد ضعیف نشون ندن و به اصطلاح کلاس کار تایپ فارسی کمی پایین بیاد! دلیل دیگه‌ش هم می‌تونه تعداد کم کاربرای زبان فارسی باشه.

خلاصه این که بنده این سایت رو تست کردم و از نتیجه کاملاً راضیم و به شما هم توصیه می‌کنم حتماً حداقل یک بار امتحانش کنین. شاید شما هم مث من بهش معتاد شدین. :)

 

۰ دیدگاه موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۵۰
دکتر سین