هفت‌خوان اداری‌نویسی

جمعه, ۲ اسفند ۱۳۹۸، ۰۴:۱۳ ب.ظ

قرار بود برای آقای مدیر یه گزارش کوتاه در قالب یه نامه‌ی اداری بنویسم. مهندس ف که رئیس من به‌حساب میاد، گفت ته نامه بنویس: «مراتب جهت استحضار و اقدام مقتضی»! پرسیدم این چرا تهش بازه؟ فعل نداره؟ گفت نه همین خوبه! اما تابلو بود که تهش بازه. برا همینم بی‌خیال نشدم و رفتم گوگل کردم و فهمیدم که گویا جمله‌ی درستش اینه: «مراتب جهت استحضار و هر گونه اقدام مقتضی ایفاد می‌گردد!»

یعنی فقط یه دونه «و» و یه دونه «هر گونه» و یه «می‌گردد» اون تهش فارسی بود! جفتمون هم نمی‌دونستیم ایفاد می‌گردد یعنی چی می‌گردد دقیقاً! با خودم گفتم یه وقت فحش نباشه! برا همین ایفادو گوگل کردم، فهمیدم که یعنی ارسال می‌گردد. بعد دیدم وجداناً ایفاد ثقیله و با بقیه‌ی گزارش هم‌خونی نداره، خودمو کشتم جای ایفاد نوشتم ارسال! درسته که عربیه بازم، اما حداقل قابل فهمه.

ولی دلم می‌خواست فارسی ان‌قدر روون و ساده می‌بود که توی نامه‌ی اداری می‌تونستم بنویسم: من گفتنی‌ها رو گفتم. دیگه ریش و قیچی دست خودتونه! :))

موافقین ۱۲ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۰۲
دکتر سین
۰۲ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۰۴ دُردانه ‌‌

داغ دلم تازه شد. رئیس یا استادای من این‌جوری‌ان که پیام میدن مثلا فلان چیز چی شد؟ بعد من بدبخت باید در جوابشون ضمن عرض سلام و ادب احتراماً بدینوسیله به استحضارشون برسونم که فلان، آخرشم استدعا بدارم که بهمان :((

پاسخ:
این عربی‌مآبی یه زمانی خیلی مایه‌ی مباهات بوده و این جملات آثار همون دوره‌ست. مثل الان که انگلیسی بلغور کردن وسط حرف زدن کلاس داره. این وسطم فقط زبان فارسیه که حقش خورده می‌شه...
۰۲ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۲۲ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

چرا نمی‌گذارند ما با بالادستی‌ها راحت باشیم؟! حالا باز برای شما واقعا رسمی هست. ما موقع انتخاب واحد می‌خواهیم یه نامه دوخطی بنویسیم واسه معاون یا مدیرگروه هم باز مراتب ادب و احترام رو باید برسونیم!

پاسخ:
حالا اینا که خوبه. نامه‌های حقوقی رو باید ببینین! اونا که دیگه فاجعه‌ان!

خدا رو شکر من هنوز به این مشکلات نخوردم :))

یک بار که شاغل شدم مدیر شرکت هر وقت منو میدید ریسه میرفت :)) تعارفم نداشتم یه بار دیدم صندلیم راحت نیست :)) رفتم صندلیمو گذاشتم جای صندلی مدیر صندلی اونو برداشتم :)) 

تو دانشگاهم نیاز نشده نامه بنویسم رو در رو هر چی خواستم گفتم و انجام دادن :)) همیشه هم خیلی ریلکس و راحت و حتی با کمی لودگی بوده :))

این مدل نامه نگاری منو روانی کنه احتمالا :))

پاسخ:
اون قضیه‌ی صندلی خیلی عالی بود! :دی
ایشالا که گذرت هیچ‌وقت به این وادی نیفته. خیلی دردسر داره.

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی