در نکوهش وُرد و ستایش لاتِک

يكشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۰۳ ب.ظ

نمی‌دونم با لاتک (LaTeX) آشنا هستین یا نه. اگه بخوام تو یه جمله معرفی‌ش کنم باید بگم:

لاتک یه راه‌حل هوشمندانه‌ست برای تایپ و صفحه‌آرایی انواع متن به‌خصوص متن‌های علمی و فنی.

[اطلاعات بیشتر اینجا، اینجا و اینجا]

بذارین از عقب‌تر شروع کنم. کسایی که با ورد (MS Word) کار کرده باشن می‌دونن که تا چه حد رومخه! خصوصاً وقتی بخواین باهاش یه متن بلند دوزبانه با کلی فرمول و شکل و جدول و پاورقی و مراجع و اینا تایپ کنین. بارها برام اتفاق افتاده که با کلی خون دل خوردن یه متنو تا آخر توی ورد تایپ کرده‌م و مراقب بودم همه‌چیز سر جاش باشه؛ و درست لحظه‌ای که داشتم خط پایانو می‌دیدم، یهو متوجه شده‌م که یادم رفته یه چیزی رو (مثلاً یه شکلو) بذارم توی متن. چشمتون روز بد نبینه! درج‌کردن شکل همانا و ترکیدن متن، همان! درست مثل یه دومینو که موقع گذاشتن آخرین قطعه، دستتون لرزیده باشه. چنان به‌هم می‌ریزه و تو هم گره می‌خوره همه چی که انگار ورد داره انتقام خون پدرشو ازتون می‌گیره! -_-

یادمه سال ۹۲ موقعی که قصد داشتم شروع کنم به تایپ پایان‌نامه‌ی ارشدم؛ با این ذهنیتی که از ورد داشتم، تصمیم گرفتم دنبال یه راه‌حل جایگزین براش بگردم. برای همینم شروع کردم به جست‌وجو توی اینترنت؛ و بعد از چند روز بالا پایین کردن، رسیدم به لاتک. لاتک از اساس با ورد متفاوته. در واقع لاتک بر خلاف ورد همه‌ی کارای مربوط به صفحه‌آرایی و ظاهر کارو خودش به عهده می‌گیره و شما فقط کافیه محتوا رو بهش بدین تا بریزدش توی قالب مناسب کار شما.۱ 

مشکل بزرگی که سر راه قرار داشت این بود که لاتک یه ابزار WYSIWYM۲ بود. یعنی شما باید با نوشتن دستورات - درست عین برنامه‌نویسی - بهش محتوای متن رو بدین تا خودش با توجه به قالبی که برگزیدین، ظاهر سندو براتون آماده کنه. همین باعث می‌شه که نوشتن اولین متن با لاتک خیلی سخت و طاقت‌فرسا باشه. یه جمله‌ی معروف هست که می‌گه:

موقع نوشتن اولین متن با لاتک قسم می‌خورین که هیچ‌وقت برنگردین سراغش؛ اما وقتی نتیجه رو می‌بینین، قسم می‌خورین که هیچ‌وقت نرین سراغ چیزی جز لاتک.

و خب این جمله درباره‌ی منم صادق بود. هر چی جلوتر می‌رفتم از تصمیمی که برای مهاجرت از ورد به لاتک گرفته بودم، مطمئن‌تر و خرسندتر می‌شدم. هر چه‌قدر ورد مصممه که آدمو در هر موضوعی ناامید کنه، لاتک توان اینو داره که شما رو در تمام زمینه‌ها راضی نگه داره.

الان هم اگر کسی هست که از دست ورد خسته شده و از دست کودن‌بازیاش به ستوه اومده؛ بهش پیشنهاد می‌کنم بره سراغ لاتک. کافیه حدود یکی دو ماه برای یادگیریش وقت بذارین تا بعدش یک عمر راحت باشین. به‌طور خاص به بچه‌های رشته‌های فنی مهندسی توصیه می‌کنم که برن سراغش. درسته که هر نوع متنی رو با لاتک می‌شه تایپ کرد. اما وقتی یه متن، از جنس متون ریاضی باشه، تازه متوجه قدرت لاتک خواهید شد.

چندتا نکته‌ی کاربردی درباره‌ی لاتک:

۱. اگر بخواین از لاتک استفاده کنین، باید برین سراغ یه پکیج که بتونه متن فارسی رو پشتیبانی کنه. زی‌پرشین (XePersian) با اختلاف قدرتمندترین و پرکاربردترین پکیج تایپ متن فارسی با لاتکه. پس سعی کنین با دستوراش آشنا بشین.

۲. توی مسیر یادگیری و آشنایی با لاتک مدام به سؤالات مختلفی برمی‌خوردم. اما درسی که گرفتم این بود که مشکلات من مشکلاتی نبودن که من برای اولین بار در طول تاریخ در جهان بهشون برخورده باشم. کافی بود توی اینترنت دنبال راه‌حل بگردم. خیلی زودتر از چیزی که فکرشو بکنین، می‌شه به جواب رسید. مهم‌ترین جایی که برای این کار می‌شناسم «پارسی لاتک»ـه. هم برای پرسش و پاسخ و پشتیبانی و هم برای آموزش و خرید محصولات مرتبط.

۳. لاتک بر خلاف ورد، open source ـه. یعنی اگر به نیاز جدید و خاصی برخوردین، لازم نیست صبر کنین تا مایکروسافت توی ورژنای آینده - اگه صلاح دونست - اون قابلیتو به ورد اضافه کنه. توی لاتک هر کس هر نیازی داشته باشه می‌تونه خودش ابزار رفع اون نیازو بسازه (که البته نیاز به بلد بودن کدنویسی داره) و ازش استفاده کنه.۳

۴. لاتک رایگانه. بر خلاف ورد که همه‌مون معمولاً قفل‌شکسته‌شو داریم و یه سری از مشکلاتش ناشی از همین کرک شده بودنشه؛ لاتک رایگانه و این مشکلاتو نداره. شما می‌تونین از اینجا لاتک رو برای هر سیستم عاملی (لینوکس، مک اُ اِس و ویندوز) به‌شکل کاملاً قانونی دانلود و نصب کنین. من خودم از تِک‌لایو (TeX Live) استفاده می‌کنم و خیلی ازش راضیم.

 

+ و حرف آخر: من الان چند سالیه که دارم با لاتک کار می‌کنم و خب به اندازه‌ی این چند سال تجربه اندوخته‌م در این زمینه. اگر کسی سؤالی درباره‌ی لاتک و کاربردش داشت، تا جایی که اطلاعاتم اجازه بده، می‌تونم راهنمایی کنم. به قول فرنگیا feel free to ask any questions. :)

 


پاورقی‌ها

۱ یه بیماری روانی (:دی) هست بهش می‌گن Macdinking؛ یعنی اون حالتی که شما مدام فونت و ظاهر یه متن رو عوض می‌کنین و ساعت‌ها به این کار می‌پردازین تا به یه انتخاب مناسب برای ظاهر متن برسین... اما نمی‌رسین! داشتین این مرضو تا حالا؟! :دی یکی از مزایای لاتک اینه که چون ظاهر متنو خودش درست می‌کنه و شما فقط باید محتوا رو وارد کنین، از ابتلای شما به مک‌دینک هم جلوگیری می‌کنه. :))

۲ بخونین «وی‌زی‌ویم». مخفف What you see is what you mean ـه. یعنی اون چیزی که موقع کار با لاتک می‌بینین محتواست (what you mean) و نه ظاهر کار. وی‌زی‌ویم در برابر WYSIWYG (بخونین: وی‌زی‌ویگ)ـه. وی‌زی‌ویگ مخفف What you see is what you get ـه. یعنی شما مستقیماً توی ظاهر کار دست می‌برین و خروجی همون چیزیه که دارین باهاش کار می‌کنین (ظاهر و قالب). ورد وی‌زی‌ویگه.

۳ نترسین! لازم نیست در اون حد مسلط به کدنویسی باشین. وقتی لاتکو نصب می‌کنین، چندهزار پکیج یک‌جا نصب می‌شه. این یعنی خود لاتک قابلیتای بی‌شماری رو توی همون نصب اول در اختیار شما قرار می‌ده. اما با این حال ممکنه بسته به نیازتون یه کاربرد خیلی خاص و ویژه ازش بخواین. مطمئن باشین به احتمال نودونه درصد یه کسی قبل از شما تو دنیا به این مسأله برخورده و برای رفعش اقدام کرده. open source بودن لاتک باعث شده کلی قابلیت بالقوه بهش اضافه شده باشه. قابلیتای بی‌حدی که ورد حتی خوابشونو هم نمی‌تونه ببینه. فقط کافیه توی اینترنت دنبالش بگردین.

موافقین ۱۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۰۵
دکتر سین
مفید بود، البته بعیده استفاده کنم خودم، اما حتماً برای پیشنهاد به دوستان گزینه خوبیه. مرسی.
پاسخ:
خواهش می‌کنم :)
سلام علیکم
بسیار عالی!
به این مزایا اضافه کنید، استفاده از تصاویر وکتور در متن بدون کوچک‌ترین مشکل مربوط به کاهش کیفیت، رسم فلوچارت‌های دیگر نمودارهای کاربردی پیچیده با کیفیت بالا، ارتقای توان مدیریت ارجاعات و مراجع با استفاده از BibTex در ترکیب با EndNote و بسیاری مزایای دیگر را. از سوی دیگر از داستان‌هایی مثل به هم ریختن فونت و تغییرات عجیب و غریب در متن با جابه‌جایی آن از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر، محدودیت در استفاده از نمادهای مختلف یونانی و ... در فرمول‌ها و اصلاً‌ همان وارد کردن دستی تک‌تک اجزای فرمول از منوی ویرایشگر فرمول Word راحت می‌شوید.
پاسخ:
سلام علیکم و رحمة الله
بله؛ مزایای لاتک در مقابل ورد خیلی زیاده.
ممنون که این مواردو ذکر کردی. :)
۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۴:۳۴ ریش قرمز (میلاد)
توو رشته ما استفاده از این برنامه اجباری بود، اساساً پایان نامه و پروژه رو فقط با این برنامه قبول می کنن، شاید بد نباشه بقیه رشته ها هم در صورت نیاز قانون کنن استفاده از زی پرشین رو، اینطوری هم به یه رویه درمیاد و بقیه هم با خبر میشن از بودن این برنامه و هم کسی تنهایی سراغش نمیره و جمعی خیلی سریعتر می تونن توش کار یاد بگیرن و جلو برن و حتی کلاسای آموزشی براش ترتیب بدن و ...
پاسخ:
من اولین کسی بودم تو دانشکده که از لاتک برا تایپ پایان‌نامه استفاده کردم. موقع تحویل پایان‌نامه‌م به کتاب‌خونه و مرکز اسناد دانشگاه خیلی اذیتم کردن. تا پیش رئیس کتاب‌خونه هم مجبور شدم برم تا قبول کردن.
الان بعضی دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها دارن یه حرکاتی می‌زنن. نسبت به چند سال پیش آگاهی و استفاده از لاتک بیشتر شده. بیشتر از اینم خواهد شد.
من از سال ۹۳ نصبش کردم و کلی پی‌دی‌اف و فیلم آموزشی براش دانلود کردم و از اون موقع دارم یادش می‌گیرم و هنوز یادش نگرفتم :| یه کم که نزدیکش می‌شم وحشت می‌کنم برمی‌گردم سراغ ورد :)) شاید دلیلش اینه که واقعا بهش احساس نیاز پیدا نکردم، ولی دوستش دارم.

+ یه سؤال. اگه من کارمو با لاتک بنویسم تحویل استادی بدم که لاتک نداره، نمی‌تونه بازش کنه دیگه، درسته؟ پی‌دی‌افشم بکنم نمی‌تونه کامنت بذاره مثل ورد، درسته؟
پاسخ:
به هر حال ابزار خیلی مفیدیه. اون اولش یه‌کم تحمل کنین، دستتون راه می‌افته سریع.

+ خروجی لاتک پی‌دی‌افه. توی پی‌دی‌اف هم می‌شه کامنت گذاشت. مثلاً با آکروبات ریدر.
من کلا در آموختن هر چیزی که به این وادی مربوطه خنگم، امیدوارم از پس این یکی بر بیام. چون واقعا عذاب می‌کشم تو ورد.
خیلی پست مفیدی بود با لذت خوندمش. ممنون بابت این وقتی که برای نوشتنش گذاشتین🌹
پاسخ:
اولش صبر لازمه. اولین متن یه‌کم کار می‌بره تا ایجاد بشه. اما بعدش می‌افته تو سراشیبی.
خواهش می‌کنم :)
۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۹:۱۵ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
یکی از دوستان برای پروژه‌ی کارشناسیش دنبال یادگیری لاتک بود. رشته‌ش ریاضیه. خیلی دنبال یه آموزش درست و حسابی می‌گشت. ولی به هر کی و هر جا می‌گفت، طرف خشکش می‌زد کی اینی که میگی یعنی چی:| بالاخره خودجوش یاد گرفت و کارش رو انجام داد. احتمالا منم مجبورم برم یاد بگیرم!
پاسخ:
توی همون سایت پارسی‌لاتک چندتا ویدئوی کوتاه هست که برای شروع یادگیری خیلی مفیده. با اونا شروع کن، بعدشم اگه سؤالی بود توی تالار گفت‌وگوهاش بگرد، اگه نبود، بپرس، زود جواب می‌دن.
۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۹:۵۹ احمدرضا ‌‌
من از همون ورد استفاده کردم و برای فرمول‌ها و غیره از سیستم تبدیل عکس به متن مایکروسافت استفاده کرده. عکس معادلات رو میگفتم میدادم به وان نوت خودش مینوشت و راحت میشد منتقل کرد به ورد
پاسخ:
ورد یکی از نرم‌افزارای مجموعهٔ آفیسه. آفیس هم اسمش روشه: ابزار کار دفاتر کاره؛ نه ابزار تایپ و صفحه‌آرایی متن فنی و تخصصی طولانی. مثل این‌که با موتور سیکلت بخواین برین سفر بین‌شهری. شدنش شدنیه؛ اما نامناسبه. حالا درسته روی امکاناتش خیلی کار شده؛ ولی خیلی مناسب این کارا نیست واقعاً. حداقل در حد لاتک نیست قطعاً.
ولی به هر حال، ورد هم در حد خودش یه راه حله دیگه...
مرسی  باهاش اشنا نبودم، اگرم بودم اصلا از یادم رفته بود .
پاسخ:
خواهش می‌شود.
۰۶ خرداد ۹۸ ، ۰۱:۰۵ بهارنارنج :)
سلام مرسی از پیشنهاد اتفاقا یه ترجمه تخصصی گرفتم فردا احتمالا باید تایپش کنم به امید خدا،از الان برای جاهایی که باید دو زبانه تایپ کنم عزا گرفتم:|
قطعا میرم تو کارش 😅ولی نه حالا حالاها
پاسخ:
سلام. آره، تایپ دوزبانه تمرکز بالایی می‌خواد. اگه طولانی بشه اعصاب‌خردکن می‌شه.
۰۸ خرداد ۹۸ ، ۱۴:۰۲ قاسم صفایی نژاد
چه جالب. نشنیده بودم تا حالا
پاسخ:
:)

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی