اوصیکم و نفسی به گرامی‌داشت گروه سوم

پنجشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۴۴ ب.ظ

یکی از چالشای اساسی تدریس، نگه‌داشتن/نداشتن حد وسط توی درس‌دادنه. بر این اساس می‌شه استادا رو به سه دسته تقسیم کرد:

۱.سمت افراط قضیه: تا-بیخِش-درس‌دهندگان. این گروه سرفصل رو تا بیخش می‌گن و کلی هم تمرین و تکلیف بار دانشجو می‌کنن. تخصص اصلی این عزیزانِ دل، تربیت ملابنویسه. چه در امر جزوه‌نویسی، چه در بخش تمرین‌های تحویلی. تو گویی یگانه رسالتشون تربیت دستگاه زیراکسه ولاغیر. توجیهشونم اینه که ما وجدانمون راحته که وظیفه‌مونو انجام دادیم و هر چیزی توی سرفصل اومده گفته‌یم. غافل از این‌که برادر من، خواهر من، وقتی کسی چیزی نفهمه، چه وظیفه‌ای، چه کشکی؟!

۲. سمت تفریط داستان: هلوها. این گروه، استادایی هستن که از اون ور بوم می‌افتن. یعنی ان‌قدر ساده می‌گیرن و ان‌قدر سر کلاساشون چیزی دست آدمو نمی‌گیره که به لقب فخیمه‌ی «هلو» در دانشکده مشهور و ملقب می‌شن. در نظر این عزیزان واحد سنجش نمره، کیلوگرمه و با این استدلال که «نمره مال بابام که نیست، ندم» می‌دن! بهترین زمان شناخت این گونه هم موقع انتخاب واحده. هر چه استاد هلوتر، لیست انتظار طویل‌تر!

۳. حد وسط: «استاد بما هو استاد»ها. این وسط یه عده‌ی قلیلی هستن که هم قدرت بیان و تسلطشون روی موضوع اون قدر خوبه که بتونن حق مطلب رو ادا کنن، هم حجم و دشواری تمرینایی که می‌دن متعادله. متأسفانه این گونه در خطر شدید انقراض قرار داره و تو هر دانشکده‌ای نهایتاً یکی دوتا ازشون دیده شده. اگر چنین استادی هست اطرافتون، تلمذ رو پیششون غنیمت بدونین که حاصل دو روزه‌ی عمر دانشجویی، مصاحبت و دانش‌آموزی پیش همین بزرگوارانه. :)


+ روز معلم مبارک؛ علی‌الخصوص به گروه سوم! :)

موافقین ۹ مخالفین ۱ ۹۸/۰۲/۱۲
دکتر سین
سلام
بله خیر الامور اوسطها :)
ولی از همه نوعش رو دیدم ^_^
روز معلم به همه معلما مبارک باشه :)))
پاسخ:
سلام.
نگه داشتن حد تعادل کار سختیه واقعاً.
بر شما نیز هم مبارک :)
یه استاد داریم سنشم بالاست به شدتم مرد خوب و محترم و فرهیخته ای با ایشون درسه واژه شناسی و روش تدریس داریم،ازین استاداس که ذره ای ارفاق نمیکنه خوشرو هستن و به محض ورود به کلاس درس میده و تمام مدت درحال حرف زدن انگار میخواد قرون به قرون درامدش حلال باشه،به جد میتونم بگم از اول ترم روهم یک ساعت به حرفای ایشون گوش نکردم،جلسات اول کلا هنگ بودم،بزرگوار انقدر نان استاپ حرف میزنه که بعد نیم ساعت مغزم انگار تف میکنه،هیچی نمیفهمیدم چی میگه فقط متوجه میشدم داره دهنش تکون میخوره بعد تر فهمیدم هممون این طوری هستیم انگار خودشم فهمید یه پنج دقیقه رو در طول کلاس به مغز ما و فک خودش استراحت میده  و دریغ اگه بعد چند دقیقه دیگه یه کلمه بره تو مغزم:|
پاسخ:
می‌فهمم،‌ خودمم زیاد سر کلاس این مدل استادا بوده‌م. مصیبتش آخر ترم و موقع امتحانه که خودت باید بشینی همه چیزو از صفر یاد بگیری. واقعاً یادگیری سر کلاس خیلی مؤثرتر و ماناتره. 
ترم یک و دو و سه :| من از مدل استاد یک برای دروس زیبای ریاضی فیزیک و شیمی عمومی و اندیشه :(( بسیار لذت بردم یعنی روزهایی که با اینا کلاس داشتم دوست داشتم گریه کنم فقط خیلی رو مخن نسل شونم منقرض نمیشه :((
استاد دانش خانواده ما اینجوریه :)) ۵ نمره میده بابت اینکه بریم سایت نمیدونم چی چی آزمون بدیم و براشم فرقی نداره ۱۲ بشیم یا ۲۰ بهمون ۵ نمره کامل میده ۱.۵ نمره میده که بریم دو تا کتاب در رابطه با درسش بخونیم و یه خلاصه ای از اونو ته برگه بگیم :)) بعد ۱ نمره هم حفظ یکی از اشعار یا احادیثی که سرکلاس میگه داره بعد برای ۱۰ نمره هم ۱۰۰ تا تست داده :)) بعدم گفته برای تشریحی هام یه جاهایی رو مشخص میکنم بخونید :دی بعد سرکلاسشم کویته همیشه هم داریم از دستش میخندیم :)) این چون استاد درس تخصصی نیست من راضیم ازش ولی اگه استاد درس تخصصی اینجوری باشه خونش حلاله که وقت و پول ما رو هدر میده برای خاطره گویی و چرت و پرت :))
از این دسته سوم اساتید استاد ۵ تا داشتم خدا رو شکر مال تخصصی ترین دروسم بودن.
فقط روز سومیا مبارک اونای دیگه استاد نیستن که :/
پاسخ:
خراب روش تدریس و ارزشیابی اون استاد تنظیم خونواده‌تون شدم من! :دی
با این رفتارش داره غیرمستقیم می‌گه درسش بی‌اهمیته، و این خیلی خوب نیست به نظرم. هر درسی رو بالاخره چندتا کارشناس و با دلایل مشخصی توی چارت گنجونده‌ن. حالا گیریم بعضیا کم‌اهمیت‌تر. اما دیگه نباید نظام آموزشو تا این حد به مسخره گرفت واقعاً.
دکتر حالا وجدانی و انصافی بگو خودت از کدوم دسته‌ای؟ :))
البته خب هیچ‌کس نمیگه ماست من ترشه:دی

+ روز معلم مبارک :)
پاسخ:
از خدا که پنهون نیست، از شما چه پنهون که دو سه ترم‌اولی که درس می‌دادم خیلی ناپخته و ناشی بودم. رسماً جزء دستهٔ اول بودم! اما رفته‌رفته تلاش کرده‌م خودمو اصلاح کنم و به گروه سوم نزدیک کنم. حالا این‌که تا چه حد موفق بوده‌مو باید از دانشجوها پرسید. معمولاً نتایج نظرسنجیای دانشجوییم رضایت‌بخش و خوبه.

+ و‌بر شما :)
روزت مبارک دکتر :)

پاسخ:
سلامت باشی، تشکر :)
۱۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۱۲ قاسم صفایی نژاد
سلام. حالا اونطرف قضیه هم سخته. من معمولا سخت گیر نیستم. سعی می‌کنم دانسته‌ها و تجربیاتم رو منتقل کنم. تا جایی هم که امکان داره، سعی کنم دنبال یه راهی بگردم که دانشجو پاس بشه. اما دانشجوهایی هستن که واقعا هیچ رقمه نمیشه پاس‌شون کرد. جالب اینه که مثلا دو سه ترم هم میان همون درس رو دوباره با آدم میگیرن و آدم نمی‌دونه چند بار باید اینا بیفتن که درس بخونن! 
بعضا پیش اومده دانشجو واقعا اندازه نمره صفر نوشته. اینجور مواقع خیلی برای آدم کار سخته و از یه طرف هم زجرآور.
پاسخ:
آره متوجهم. وقتی می‌بینی یه دانشجویی در عمل هیچی سر کلاست یاد نمی‌گیره، خیلی حس بدی بهت دست می‌ده. جدا از دریغ و افسوس برای یاد نگرفتنشون، یه جورایی اعتماد به نفس مدرسو هم کم می‌کنه.
از گروه اول نداشتم شکر خدا
یعنی هیچ وقت استادی نداشتم که کلی تکلیف بارم کنه:)
ولی گروه سومی ها ور عاشقم
گروه دومی ها هم برن تو افق محو بشن اصن دوستشون ندارم
روزمون هم مبارک آقای دکتر :)
پاسخ:
خدا رو شکر که با گروه اول دم‌خور نبوده‌ین. خودش غنیمته. :)
مبارکتون باشه خانوم معلم :)
سرمایه ما همان کودکان مدرسه ای هستن پس با راه های تدریس بیشتر آشنا بشیم
ممنون
پاسخ:
آشنایی با روشای نوین تدریس و پداگوژی خیلی مهم و حیاتیه؛ هم برای مدرس و هم دانش‌آموزا و دانشجوها. به قول شما سرمایه‌ان باید قدرشونو دونست.
۱۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۳:۰۳ فاطمه (مرضیه)
کمن واقعا .... گروه سوم رو می گم
پاسخ:
آره... و چه بده که کمن.
روایت داریم میگن دکتر خودش از گروه اوله. : )))
راست میگن؟ :d

پاسخ:
درست شنیده‌ی! بوده‌م. ولی دارم سعی می‌کنم نباشم. :دی
مرسی عالی بود
پاسخ:
:)
میگه به دانشجو سخت بگیرم که چی :))
ولی خب انقدر جو رو صمیمی کرده تمام مشکلات بچه‌ها رو میدونه و بهشون راه حل داده از این جهت خیلی خوبه :)
ولی شاید بهتر بود صمیمیت رو جور دیگه ایجاد میکرد :دی 
پاسخ:
آره. درستشم همینه که وقتی تمام جنبه‌های کلاس رو نمی‌دونیم، اظهارنظر نکنیم. من کلی گفتم. در کل اگه شرایط، اولویت مهم‌تری رو ایجاب نکنه (که معمولاً هم این اتفاق نمی‌افته)، نباید کیفیت آموزشو با همچین حرکاتی بی‌اعتبار کرد.
اگه این‌طور گفته بشه بهتره.
بله قبول دارم به طور کلی این استادهایی که آسون میگیرن معمولا یه جوریی میشه که هم درس بی ارزش میشه هم وقت دانشجو و هزینه اش حروم میشه و فایده‌ای جز بالا بردن معدل ندارن!
پاسخ:
فقط اون جملهٔ آخر :دی
والا خب =)) تقریبا صد در صد دانشجوها بخاطر اینکه راحت باشن و معدل‌شونم بره بالا و اینا میرن این هلو جماعت
پاسخ:
این نگاهِ صرفاً کمّی به هر چیزی، خیلی آسیب‌زننده‌ست. تو بحث نمره، آسیبش می‌شه همین رفتارا و صحبتا. به امید روزی که کیفیت به آموزش برگرده... 
تقصیر خود این استادها و البته جامعه است
وقتی حتی برای کنکور فوق میان معدل رو اثر میدن :/
پاسخ:
موافقم. بخش اعظم این مشکل حاصل سیاستای بالادستیه. 

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی