بارکد

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۳۰ ب.ظ

پیش‌نویس. باید اعتراف کنم بعد از دیدن بارکدِ مصطفی کیایی، همچین یه خورده خورد تو ذوقم. آخه طبق تعریفا و تبلیغای فیلم، به نظر میومد فیلم قوی‌تری باشه. حالا نه که فیلم بدی باشه‌ها! نه! اما من فکر می‌کردم بهتر از اینا باشه. دلایل این حرفمم ایناست:

یک. به نظر من طرح کلی داستان بارکد، یه طرح قوی و جذابه اما نویسنده‌ها نتونستن تبدیلش کنن به یه داستان خوب! در واقع به نظر میاد فیلمنامه با کمی شتاب‌زدگی نوشته شده و در بعضی نقاط داستان، متن و دیالوگا اون قوام لازم و پختگی کافی رو ندارن. خصوصاً اندینگ فیلم که خیلی بچگانه نوشته شده و می‌شد حداقل با کمی خلاقیت، «معقولانه‌تر» فیلم رو تمومش کرد.

دو. شیوه‌ی روایت غیرخطی و به نوعی معکوس داستان - که یه شیوه‌ی قدیمی اما قدرتمنده - زمینه‌ی بروز خلاقیت رو برای تدوین‌گر فیلم فراهم کرده که البته ایشون (یعنی تدوین‌گر فیلم) نتونسته از این فرصت استفاده کنه و نقص‌هایی تو تدوین فیلم دیده می‌شه.

سه. این نکته‌ای که اینجا می‌خوام بگم، مختص فیلم بارکد نیست: بهرام رادان با این که اثبات کرده بازیگر تواناییه، اما همیشه نداشتن فن بیان قوی و تند حرف زدنش به قیمت پایین اومدن نمره‌ی خودش و کاراش تموم شده. [بهرام جان! یه فکری برای این قضیه بکن داداش! :دی]

چهار. درون‌مایه‌ی فیلم کمی تکراری و لوثه. موضوعی که می‌شه گفت این سال‌ها بیش از حد بهش پرداخته شده. نه این که بخوام بگم نباید به موضوع فساد اجتماعی و موضوعات مرتبط بهش در سینما پرداخت! اما می‌شه کمی نوآوری باهاش مخلوط کرد تا مخاطب با یه روایت تکراری روبه‌رو نباشه. کافیه یه مرور داشته باشیم به فیلمای چند سال اخیر تا نمونه‌های مشابه بارکد رو فت و فراوون پیدا بکنیم.

البته حالا که نقدهامو گفتم بذارید نقاط قوتش رو هم بشمارم:

یک. دیالوگای فیلم، خصوصاً اونایی که بین حامد (بهرام رادان) و میلاد (محسن کیایی) رد و بدل می‌شد، غالباً خوب و بانمک نوشته شده. قسمتی که مشخصه روش فکر شده و در بیش‌تر مواقع هم خوب جواب داده.

دو. طنزهای موقعیت قوی‌ای در فیلم وجود داره که به نظر من قوی‌ترینش اون جاییه که حامد خودکشی می‌کنه! البته تعریف نمی‌کنم! خودتون برید ببینین. :))) 

سه. فیلم‌برداری این کار رو هم مثل کارای قبلی مصطفی کیایی دوست داشتم. کلاً از این نظر، کارای کیایی رو می‌شه در رده‌ی خوب تا خیلی خوب دسته‌بندی کرد.

و صد البته نکات مهم‌تر و تخصصی‌تری هم راجع به فیلم می‌شه گفت که نه من بلدم، نه اینجا جاشه! :دی

پس‌نویس. اون‌چه که خوندید، صرفاً نظرات شخصی یک مخاطب خیلی خیلی عادی و «فاقد تخصصه»! گفتم خودم زودتر بگم! :))


+ هر چند تا حدودی به زردی می‌زد، ولی با ارفاق در لیست «سبزرنگ» سپارش‌نامه ثبت نمودیم...! در کل به یک بار دیدنش می‌ارزه! :)

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۹
دکتر سین
من ناردون رو دیدم چون تو شمال ساخته شده بود و یه ذره هم بازیگرهای دوست داشتنی توش بودند در کل بدم نیومد ولی بارکد رو می خواستم برم ببینم .. هنوز ندیدمش ..

ممنون از نقدی که نوشتین .. 
پاسخ:
خواهش می‌کنم... :)
:دی باحال بود ولی...به نظرم برای لذت از یه فیلم باید بدون پیش فرض وتعریف دیگران و نظارت مخالفشون ...
انقد که از فروشنده تعریف کردن من انتظار یه فیلم خیلی الب تر وداستان وصحنه پردازی جالب ترو داشتم ولذتی که میخواستم نبردم..بااینکه جالب بود فیلم خوب بود اما خب من پیش فرضم بیش تر ازین بود
پاسخ:
درسته! باید بدون پیش‌فرض و پیش‌داوری به سراغ هر اثر هنری رفت...
شاید چون با یه ذهنیت خاص رفتید برای دیدنش خورد تو ذوقتون بنظر من برای دیدن و روبه رو شدن با خیلی چیزا بهترع ذهنیت نسازیم برا خودمون
چون بد میخوره تو پرمون و ناکام میشیم اصلا 
مثلا از من بپرسی میگم فیلم بدی نبود خوب بود حداقل خندیدیم. چرا ؟ چون فقط خواستم برم سینما اون روز و حالم خوب شه و یه فیلم خوب ببنیم به واقع جدا هم خندیدم 
پاسخ:
شاید. اما در کل، فیلم خوبیه... :)
تو لیسته که برم ببینمش ... یه بارم رفتم تا پای گیشه ، اما از شانس بد اون سانس سینما یه فیلم دیگه رو پرده داشت. مام مجبور شدیم بریم زاپاسو ببینیم که خیلی مزخرف بود
پاسخ:
حتماً برو ببین! به یه بار دیدن می‌ارزه! :)
فیلم بدی نبود، به قول شما با ارفاق قبول میشه
پاسخ:
آری!
من امروز دیدم
با این پست و با نظر شما موافقم
ولی در کل دوست داشتم و کلی باهاش خندیدم
مخصوصا اون سکانس خودکشیه که خیییلی بامزه بود
پاسخ:
آره خیلی خوش‌نمک ساخته شده. :)

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی