اینو کجای دلم بذارم من؟!!

يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۷:۴۴ ب.ظ

عمق فاجعه اونجاست که انتشارات یک دانشگاهِ معتبرِ صنعتیِ دولتیِ مملکت، روی صفحه‌ی آخر برگه‌های امتحانی رسمی دانشگاه که روی سربرگش آرم و اسم دانشگاه هست و در واقع به شکل واضحی متصل و مربوط و متعلق به دانشگاه می‌شه، به جای «چرک‌نویس»، بنویسه «چکنویس»!! اونم بزرگ و واضح و خوانا!!! :|

+ آقا اسنادشم موجوده! یعنی موجود بود! عکسشو داشتم؛ ولی نمی‌دونم کجا گذاشتمش!! حالا اگه در اطرافیانتون دارین دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود، بپرسین ازش؛ بهتون می‌گه قضیه رو! :|

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۴
دکتر سین
:)
این سوتی ها طبیعی برای دانشگاه ها، تو دانشگاه های تهران هم تا دلت بخواهد سوتی هست :)
پاسخ:
نه والا! برای «دانشگاه» نباید عادی باشه! :|

اینجور غلط ها خیلی رایج شده...

شاید دلیلش اینه که فکر میکنن غلطی که عرف شد کاربردش جایزه...

یه مثال دیگه: برای با تجربگی ، قوی بودن و محکم بودن

میگن طرف آب دیده شده (استعمال غلط و رایج)

در صورتی که باید بگیم

طرف آب داده شده(استعمال صحیح)

این موارد زیاده...ولی در دانشگاه بعیده دیگه...

پاسخ:
راجع به آب دیده یا آب داده نظری ندارم. نمی‌دونم درستش کودومه!
اما غلط مصطلح با غلط تابلو خیلی فرق داره. مثل این می‌مونه که بگیم چون بعضاً «کج‌دار و مریز» رو «کج‌دار و مریض» می‌نویسن، هر دو رو درست بدونیم!!!
من نمیدونستم!!!
چقد سقف این وبلاگ قشنگه عع دکتر سین اون گوشه نیگا کنید ترک داره!! Ø_o
پاسخ:
حالا می‌دونی! :)
مرسی! لطف داری! :)
کو؟ کجاش؟! خخخخ
پیشنهاد میدم همون گوشه کنارای دلتون یه جا بزاریدش نفس عمیق بکشید و لبخند بزنید
البته اعتراف کنم منم تا اول دبیرستان فک میکردم چرک نویسه:|
پاسخ:
خب درستش چرک‌نویسه دیگه! :||
تغییرات قالب و اینا بسی عالیست :)))

وا! چکنویس :/
پاسخ:
مُتُشکرم! :)
والا! :))
۱۴ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۵۸ آقاگل ‌‌‌‌
ساندویچان مغز واقعا برازنده است :دی
خخخ
پاسخ:
:)
۱۴ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۳۳ گمـــــــشده :)
جدی نگیر
فاجعه های خیلی بزرگتری هم رخ داده
والا
پاسخ:
کلاً برام جدی نیست! اما بده، عیبه، زشته که توی یه دانشگاه این اتفاق بیفته. اگر مثلاً توی یه ادراه‌ی دولتی بود، این‌قدر برام مهم نبود! :|
یه توضیحی بدم؛ هم چک‌نویس درسته و هم چرک‌نویس؛ جفتش هم معنی درستی میده؛ اولی یعنی چک کنی بعد بنویسی و دومی یعنی چرک بنویسی و بعداً تمیز بنویسی؛
در جواب نی‌لبک جان هم باید بگم که ضرب‌المثل «آب دیده شده» برای فولاده؛ فولاد آب دیده شده، همه مراحل رو از سر گذرونده و به اندازه کافی مقاومت داره؛ غلط مصطلحی هم نیست، صحیح صحیحه.
پاسخ:
چک (check) اینگیلیسیه و طبق قواعد مصوب فرهنگستان نباید برای ساخت یه واژه‌ی مرکب با نویس که فارسیه ترکیب بشه، مگر این‌که یه ملاحظه‌ی جدی اینو ایجاب کنه. ضمن این که می‌تونین چک کنین! چک‌نویس غلطه!
آب دیده رو من هم زیاد شنیدم. فکر نکنم غلط باشه.

در پاسخ به دوست عزیز جناب مترسک :

من هم منظورم همون فولاده دیگه...میگن فلانی فولاد آب دیده است...

یعنی مثل فولاد مقاوم و محکمه...

چون خیلی واضح بود فولاد رو ننوشتم..

خوب این به غلط رایج شده...

آب دیده یعنی چیزی که آب بهش رسیده و پوسیده شده...

که در مورد این ضرب المثل غلطه...

فلز رو در کوره بارها داغ میکنند و بعد در آب فرو میکنند...

این پروسه فلز رو مقاوم میکنه...

یعنی فولاد رو بعد از گداختن آب میدن که محکم بشه...

صحیحش میشه فولاد آب داده نه آب دیده...

مثلاً جنس آب دیده درسته یعنی جنسی که آب بهش رسیده و کیفیت اولیه رو از دست داده...مثلاً زنگ زده...

پاسخ:
فولاد آب دیده در فرهنگ لغت عمید ذکر شده. بعیده اشتباه باشه.
صحیح :)
پاسخ:
چی صحیح؟! :دی
من سال گذشته سر همین با یکی بحثم شد.البته به نظرم هم چک نویس درست بود هم چرک نویس اما دیدم چک نویس منطقی تره!(به دلایل عقلی و نقلی!)تو فرهنگ 6جلدی معین چک کردم دیدم چک نویس شکل ثبت شده ی این کلمه هست و ازاونایی نیست که هر دو شکلش ثبت شده باشه.
پاسخ:
در فرهنگ معین چکنویس (و نه چک‌نویس) به معنای برات‌نویس (که یه شغلی بوده یه زمانی و فکر کنم الانم هست) معنی شده که هیچ دخلی به اون مفهومی که ما از «چرک‌نویس» انتظار داریم نداره. چک‌نویس غلطه! :|
ترم یک یه استاد فارسی داشتیم اومد گفت دانشگاه دوتا واج داره :| دانش و گاه! حالا ما یه مشت دانشجوی تازه کنکور داده که کتاب ها رو قبلا بلعیده بودیم دهنمون سرویس شد تا فرق واج و تکواژ رو واسه ش روشن کردیم :| آخر کلاس برگشت گفت آهان خب شما از اون روش میگین
هیشکی دیگه مثل قبل نشد بعد اون جریان :/
پاسخ:
آهان! خب از اون روش می‌گفتین دیگه! :دی
منطق «بعضی» از اساتید اینه که استادی که زیر بار بره استاد نیست، درازگوشه! البته دور از جون استادای خوبا!!:دی
اون «صحیح» در جواب دوستمون نی‌لبک بود :))
فرهنگستان درسته که همچین مصوبه‌ای داره اما از طرفی خودش خالق حماسه‌هایی مثل «پست الکترونیک» و «نان داغ، شکلات داغ»ـه!
پاسخ:
صحیح! :))
من به هیچ وجه از عملکرد فرهنگستان دفاع نمی‌کنم؛ برعکس خودم گاهی حمله هم می‌کنم بهش! :دی
چکنویس در واقع اگر صفت فاعلی مرکب مرخم باشه(چک نویسنده)اون وقت دلیل دیگه ای میشه بر صحت حرف شما که چکنویس غلطه.ولی چرک نویس تو فرهنگ ثبت شده؟!
پاسخ:
صفت فاعلی مرکب مرخم!! عجب اسم کوتاهیه و چه‌قدر راحت تو دهن می‌چرخه! :دی
چرک‌نویس در فرهنگ واژگان مترادف و متضاد تألیف فرج‌الله خدابخشی هست.

خوب من پاسخ ها رو تازه دیدم...

برای مثالی که خودم زدم و حتی شاید مثال خودتون...

ارجاع به کتاب غلط ننویسیم(فرهنگ دشواری های زبان فارسی) ازابوالحسن نجفی

مطلب رو از خودم نگفتم...در یکی از معتبرترین منابع زبان فارسی ذکر شده...

فرهنگ ها هم خالی از غلط نیستند...

خیلی واژه ها و عبارات متعارف و مرسوم از نظر دستوری معنایی و... غلط هستند که متأسفانه حتی قشر تحصیلکرده هم از اونها استفاده میکنه...

 

پاسخ:
کتاب غلط ننویسیم رو منم ورق زدم؛ تازه متوجه شدم که چه‌قدر من و بقیه غلط می‌نویسیم! :))
کلاً ماها خیلی به زبان فارسی داریم جفا می‌کنیم. حالا نتایج این کمک‌توجهی و ول‌انگاری راجع‌به زبان رو کم‌کم در دهه‌های پیش رو خواهیم دید متأسفانه!

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی