کپی‌رایت، علامت سؤال

جمعه, ۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲ ب.ظ

برای گروه زبان فرانسوی‌ای که فائلا توی تلگرام راه انداخته (دستشم خیلی خیلی درد نکنه. وژدانن خیلی زحمت می‌کشه. ایشالا یه گروه زبان در دنیا، صد گروه در آخرت نصیبش بشه! ^_^) رزتای فرانسوی رو رایگان دانلود کردم. قیمت اصلش خدا تومنه. قیمت نسخه‌هایی که داخل هست هم خیلی کمه. تابلوئه که اگه ازشون بخرم مثل این می‌مونه که به یه نفر پول بدم تا اونو برام غیرقانونی دانلود کنه. چه کاریه خب خودم مگه این‌جوری (دست راستتون رو از مچ خم کنین) ام؟ بعد حالا بعد از مدت‌ها همون عذاب وجدانِ قدیمیِ رعایت نکردنِ کپی‌رایت باز از دیشب خفتمو گرفته. چه کنم خداااا؟

حالا این رزتا یه مثال بود فقط. از ویندوزِ رو کامپیوتر بگیر تا آرشیو فیلما و آهنگا و سریالا و بازیا و کتابای درسی و غیردرسی همه‌شون دانلود شده هستن. یعنی می‌خوام بگم دستامون در این فقره تا خرخره آلوده‌ست :دی! تنها کسی که این وسط سود کرده مخابراته که هیچ کجای پیاز نیست تو این قضیه. یه قرون هم تو جیب مؤلف نرفته که اساساً تمام قسمت‌های حیاتی پیاز هست در این قضیه!

+ شما به روح... یعنی چیز به کپی‌رایت اعتقاد دارین؟ :دی

+ آهان! یه چیز دیگه هم تا یادم نرفته بگم: جدای از بحث هزینۀ نرم‌افزارا که خیلی زیاده و دانلود رایگانشون به‌وضوح توجیه اقتصادی داره (!) دسترسی به درگاه پرداخت هم نداریم که بخوایم اصلِ یه چیزی رو بخریم. به قول شاعر: اگر دردم یکی بودی چه بودی؟!

+ خارج از دستور: چرا من هر وقت اعلام می‌کنم ایشالا فلان پست رو فلان روز خواهم نوشت، نمی‌نویسمش؟! :| داستانمو می‌گم!! :||

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۳
دکتر سین
سلام
این اولین کامنت منه :)
میتونید وجدان درد تون رو با این توجیه که ایران عضو هیچ کدوم از پیمان نامه ها و عهد نامه های رعایت قانون کپی رایت نیست اندکی، فقط اندکی تسکین بدین :)
برای خارج از دستور هم احتمالا چشم تون زدن :)
پاسخ:
علیک سلام. خوش اومدین. :)
به همهٔ اینا فکر کرده‌م. به همهٔ اینا و حتی فراتر از اینا. هر جور توجیه کنم برای خودم، ته تهش دل‌چرکینم. ولی خب فعلاً استفاده می‌کنم! (:سوت و نگاه به بالا خارج از کادر)
نه بابا! چشم چیه؟ خودم تنبلم! :دی
۱۳ مهر ۹۷ ، ۱۳:۰۰ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
الان نسخه زبان اصلی تمام کتب درسی ما توی اینترنت قابل دریافت به صورت رایگان هست! یعنی اشتباهه؟! :|
خب اگه نرم افزارها توجیه اقتصادی داشته باشند این کتاب‌ها هم توجیه اقتصادی دارند! چون من بخوام همه این کتاب‌ها رو تهیه کنم که...
پاسخ:
کتابای درسی رو خود ناشر (که دولت باشه) با رضایت کامل گذاشته تو اینترنت.
خب برای این وجدان درد گزینه‌ی استفاده از نرم افزارهای متن باز یا رایگان وجود داره. البته قطعا همه چیز رو پوشش نمی‌ده و صرفا بخشی از نیازها رو برطرف می‌کنه. یعنی به هر حال فیلم رو نمی‌شه جایگزین کرد، ولی به جای ویندوز می‌شه از توزیع های لینوکس استفاده کرد، به جای رزتا استون از دولینگو و به جای آفیس از لایبرآفیس و غیره.
پاسخ:
بله؛ به اون هم فکر کرده‌م. حدود شیش سال پیش، تصمیم گرفتم به‌جای ورد از لاتک استفاده کنم. سخت بود اولش، ولی جواب داد.
شنیده‌م روی لینوکس کلی از نرم‌افزارای تخصصی رو که بهشون نیاز دارم، نمی‌تونم نصب کنم.
دولینگو هم اتفاقاً توی گروه مطرح شد. اما گویا به‌خوبی رزتا نیست.
و از همه بدتر همون‌طور که گفتی: فیلم رو نمی‌شه جایگزین کرد...
۱۳ مهر ۹۷ ، ۱۸:۲۹ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
منظورم کتابای درسی دانشگاه بود! یعنی ناشر اونا هم دولته؟!
پاسخ:
آهان! حالا متوجه شدم. بله درست می‌گین.
۱۳ مهر ۹۷ ، ۲۲:۴۲ آقاگل ‌‌
قانون کپی رایت یکی از نامفهوم‌ترن قوانین برای منه. از دانلود نرم‌افزار بگیر تا دانلود آهنگ و یا حتی دانلود کتابی که نویسنده‌اش سال‌ها پیش فوت کرده.
پاسخ:
خودتو بذار جای مؤلف یا ناشر، برات مفهوم پیدا می‌کنه! :|
۱۴ مهر ۹۷ ، ۰۰:۲۶ آسـوکـآ آآ
منم احساس گناه میکنم وقتی چیزی رو بدون دادن هزینه ش استفاده میکنم. کتاب هایی که چاپ میشن رو حتما میخرم و آلبوم هایی که گوش میدم رو حتما میخرم. ولی واقعا جزواتی که میذارن رو دسترسی نداشتم و ندارم که هزینه ش رو بدم. ولی واقعا بابتشون ناراحتم و وقتی خودم رو میذارم جای کسی که واسه اون جزوات زحمت کشیدن، میبینم که انصاف نیست واقعا...
پاسخ:
حالا من کتابا رو می‌رم کتابخونه امانت می‌گیرم و الان چند ساله که دانلود نکرده‌م. اما آهنگ تا دلت بخواد دانلود کرده‌م!
منم یه سری فیلم آموزشی رو گرفتم و چون هزینه شون واقعا خیلی زیاد بود به خودم قول دادم بعدا که بزرگ شدم رفتم سرکار به نرخ همون روز واریز کنم واسشون البته میدونم چند نفر هم این خواهش رو از مولف کردن و اون قبول کرده خیالم راحتتره ولی منم عجیب درگیر این عذاب وجدان هستم و بودم و خواهم بود جدا:/
پاسخ:
چه کار خوبی می‌کنی. ولی نمی‌شه با این سیاست همهٔ شرایط مشابه رو مدیریت کرد. قبول داری؟
۱۴ مهر ۹۷ ، ۲۰:۲۱ بهارنارنج :)
نمیشه به منم بدید؟:|
پاسخ:
چی بدم؟ :|
۱۵ مهر ۹۷ ، ۱۰:۵۴ مصطفی فتاحی اردکانی
من حداقل سعی می کنم تولیدات داخل از کتاب و آلبوم و.... رو بخرم.
تک آهنگ که پولی نیست. خارجی هم که نمیشه کاریش کرد.
پاسخ:
کتاب رو من بیش‌تر از کتاب‌خونه می‌گیرم. آهنگا رو ولی کلهم دانلود می‌کنم!
اره کاملا قبول دارم ولی راه حلی براش ندارم.
هرچند خب قیمت یک دی وی دی ۶۰ هزار تومن واقعا زیاده! شاید اگر قیمت ها منصفانه تر بود رعایت قانون کپی رایت بهتر بود.

پاسخ:
شاید دلیل این حسی که تو داری و منم دارم، این باشه که کلاً ماها عادت نداریم برای مایحتاج فرهنگی‌مون پول خرج کنیم. منظورم همه‌مونه، کلیت جامعه.
خیلی ممنون در همین دنیا برام کافیه :))

راستش منم همیشه خیلی درگیر این مساله‌م، و خب به این فکر می‌کنم وقتی خیلی از سایتای مهم منو تحریم کردن، وقتی نمی‌تونم راحت برم تو اپ استور و استور ویندوز و سایت autodesk و خیلی از سایتا و اپ‌هایی که به هرکی بگی عدم دسترسی به اون سایت دغدغه ‌ی منه خنده‌ش می‌گیره... و اونا بابت تحریم من عذاب وجدان ندارن چرا من بابت استفاده از محصولاتشون عذاب وجدان داشته باشم؟ 

ولی خب برای سایتایی که تحریم نکردن یا موزیک و این‌حرفا، اگر خییلی عذاب وجدان دارید می‌تونید از اینا بگیرید و باهاش خرید کنید
https://www.tehranpayment.com/
پاسخ:
از این زاویهٔ تحریم و اینا که گفتی وقتی به قضیه نگاه می‌کنم، وجدانم خیلی آروم می‌شه. مرسی! :دی
چه جالب. چه سایت خوبی. دستت درد نکنه. :)
۱۹ مهر ۹۷ ، ۱۲:۴۴ قاسم صفایی نژاد
کپی رایت رو میشه از منظر دیگری هم نگاه کرد. 
الان بیش از ۹۰ درصد بازی‌های رایانه‌ای کشور از خارج تأمین میشه و بدون کپی رایت غالبا.
در سایر محصولات دیجیتال هم همینطور.
حالا فرض کنید یه بازی خیلی پرطرفدار مثل فوتبال فیفا که در خارج بیش از چند صد هزار تومان هست، اینجا میشه ۱۵ هزار تومان. تولید کننده بازی داخلی نمیتونه بازی ای تولید کنه که بشه ۱۰ هزار تومان با کیفیت پایین تر. بنابراین هیچ تولید کننده ای در این عرصه ها شکل نمیگیره یا بر مبنای صنایع خلاق شکل نمیگیره و همش دولتی و وابسته به نفت میشه.
اما فرض کنید اگر فوتبال فیفا ۵۰۰ هزار تومان بود و چند تا جوان ایرانی یه کسب و کار راه مینداختند و با کیفیت پایین‌تر ولی بازی فوتبالی میساختند که ۲۰۰ هزار تومان بود. آیا کم کم این صنعت در کشور راه نمیفتاد؟ 
از معایب نپیوستن به کپی رایت این چیزا هم هست
پاسخ:
بله؛ صددرصد. پذیرفتن کپی‌رایت شاید اولش برای جامعه سخت باشه، اما آثار مبارکی داره...
سلام خوبی دکتر سین 
منم زیاد دانلود میکنم خب از کجا تهیه کنیم یا پولشو نداریم یا شرایطی که بشه تهیه شون کرد
اگه سایت یا کانال یا گروه خوبی هم برای اموزش زبان انگلیسی سراغ داشتید لطفا معرفی کنید ممنون .
پاسخ:
سلام. خوبم. خوبی؟
من سختی شرایطو می‌فهمم؛ اما وجدانم نمی‌فهمه! :دی
یه سایت هست memrise.com برای یادگیری هر چیزی خوبه. خیلیا ازش برای بزرگ‌تر کردن دایره واژگانش انگلیسیشون استفاده می‌کنن [کلیک]. ولی خب سایت یا کانال دیگه‌ای رو خودم استفاده نکردم که معرفی کنم.

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی