نمی‌دونم توی این آشفته‌بازار که دسترسی آزاد به اطلاعات برای هر ذهن ناپخته‌ای - که آمادگی مقابله با این هجمۀ دانستنی‌ها رو نداره - تا این اندازه تسهیل شده، تا چه حد منطقیه که بخوای حرص بی‌هویتی فرهنگی سایرین رو بخوری؟ شاید خیلی هم عاقلانه نباشه که بخوای با اظهار نظر و غرغر کردن و وااسفا گفتن، جلوی این سیلاب بنیادبرانداز بایستی. چون واقعاً این حرفا مثل یاسینی می‌مونه که تو گوش خر جماعت بخونی؛ جز این‌که فشار خون خودتو بالا پایین کنه، اثر دیگه‌ای نداره! :|



+ گفتم فشار خون، یادتون باشه یه خاطره بامزه هم درباره‌ش بگم بعداً! :دی

موافقین ۱۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۱
دکتر سین
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۰:۲۵ بهارنارنج :)
بیخیال اینا امروز تولد منه:دی
پاسخ:
:دی تولدت مبارک! :)
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۰:۲۸ آسـوکـآ آآ
خدای من ؛)))
پاسخ:
:)))
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۰:۳۴ 🦉 شباهنگ
من از دیشب به هر کی می‌رسم میگم ببین، کریسمس عید باکلاسا نیست، عید مسیحیاست :))
پاسخ:
والا به خدا! :))
فقط اون مقلب القلوب زیرش :)))
البته کریسمس خیلی جشن قشنگ و جالبیه من خودم از دیدن تزیینات و جشن قشنگشون ذوق میکنم، ولی از خُنک بازی جشن گرفتن مثل بازیگرها و شوی باکلاسیشون بدم میاد :|

پاسخ:
یه یا مقلب القلوبو بذارین برامون بمونه! :دی
من با نفس جشن و تبریک مشکلی ندارم که. ولی وقتی یه ایرانی برداره این جنگولک‌بازیا رو دربیاره، لباس قرمز بپوشه، کاج تزیین کنه و اینا، فقط داره به بقیه این پیامو می‌ده که من انسان بی‌ریشه و تازه به دوران رسیده‌ای هستم. حرفم فقط اینه که نکنین! این خزبازیا رو در نیارین! یه خرده به بسی رنجی که فردوسی در اون سال سی برد، ارج بنهین! ما نیاز به تقلید از دیگران نداریم. ما هویت مستقل خودمونو داریم. تقلید کار جانور است! :دی
+ البته در جریان هستین که کریسمس بیست و پنجم دسامبره. اینی که دیشب بود، آغاز سال نو بود که چند روز با هم اختلاف دارن. :دی
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۲:۴۵ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
:-))))) چرا آخه؟!
بابام دیشب اومده خونه، میگه: عیدتون مبارک! ما هممون هنگ بودیم که چه عیدی؟! میگه ژانویهD:
پاسخ:
:))))
مگر شما در فضای مجازی نیستید؟ چرا هنگ؟! :دی
ما دنبال بهانه برای شادی هستیم  D:
بهانه های شادی رو از ما نگیرین💐💐
پاسخ:
باشه، ببخشید. شاد باشید... :دی
پیامش خیلی طنز شیرینی داشت 😁😁
پاسخ:
:دی
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۴:۳۴ مصطفی فتاحی اردکانی
شاید آخرین این راه ترکسان هم نباشه.

بگذریم، بهار نارنج تولدت مبارک


پاسخ:
واقعاً...

رونوشت به بهار نارنج :)
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۴:۳۹ פـریـر بانو
به قول وجیهه سال نوی میلادی بر تمام شیعیان کهکشان راه شیری مبارک باد! :))

من پستم رو برداشتم. والا فشار خون خودم رو با بحث بالا پایین کنم که چی؟ موافقین این حرکت که قانع نمی‌شن. :| فقط وقت و فک و اعصاب خودمون تحلیل می‌ره. :/

بهارنارنج تولدت مبارک. :دی
پاسخ:
بلکه‌م بر تمام منتظران ظهور... :))

جای تو بودم برش‌نمی‌داشتم. ما مجبور به اثبات و توضیح نظرمون نیستیم. بذار هر کس مخالفه، مخالفت کنه. تهش اینه که اونا نادون می‌میرن و ما دانا! :دی

رونوشت مجدداً به حضرت ایشان :)
این که خوبه، ایرادش چیه!!

چیزای مهمتری هست که به اونا اشاره بشه به نظر وارد تره
جشن هالووین و این روز عشقه چیه ... و خیل کارای دیگه رو چی جوری و کجا یدلمون باید بذاریم!

پاسخ:
ایرادش اینه که چهار صباح دیگه می‌شیم یه کشور مقلد بی‌هویت. معلوم نیست؟!

اونا رو نگو که دلم خونه!!
رنگ نگاه کامنت‌دهنده رو دست دارم. دمش گرم :))

پاسخ:
برا تو هم همینو فرستاد؟! :دی
+ دوستان پیام زیر پست از یکی از دوستان عزیزم بهم رسیده و جنبۀ شوخی داره. گفتم از فرصت استفاده کنم و بگم که یه وقت سوءبرداشت نشه...
بله منم اینا رو قبول دارم، به نظرم ترویج جشن گرفتن و فرهنگ اونها چیز قشنگی برای ما نیست،ولی این‌روزها شده نشونه‌ی مد و باکلاسی متاسفانه و تو قشر مثلا روشن‌فکر خیلی با اقبال رو‌به‌رو شده:/
 اصلا اگه دنبال جشن گرفتنن، تو ایران قدیم پر از جشن خرم روز، دی‌گان، آذرگان، دی‌ به آذرگان، سپندارمزگان و ... است این‌ها حداقل ایرانیه و حتی تو بعضی کشورها مثل افغانستان هنوز بعضی‌هاش رو جشن می‌گیرن:)
+ بله میدونم، حتی بیشتر ارمنی‌های ایران ۶ژانویه رو روز میلاد حضرت مسیح میدونن:)
پاسخ:
موافقم با چیزایی که گفتی. :)
+ چه جالب نمی‌دونستم.
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۷:۱۶ פـریـر بانو
حالا دیدم من که نشستم کامنت‌ها رو جواب دادم چرا پیش‌نویس کنم؟ گذاشتم دوباره. ولی خداییش بحث عبثیه انگار. :/

یا حتی از نظر اون‌ها ما نادون و اون‌ها دانا! :))
پاسخ:
یکی از راه‌هایی که می‌شه نادون رو از دانا تشخیص داد، بررسی منبع اطلاعات هر کدومه. افرادی که با این حرف مجاب نمی‌شن عموماً آدمای کم‌مطالعه‌ای هستن که صبح تا شب سرشون توی اینستاگرامه. در صورتی که کسایی که دغدغهٔ فرهنگی دارن آدمایی هستن که با کتاب و مطالعه میونهٔ خوبی دارن. دیگه نتیجه‌گیری باشه به عهدهٔ مخاطب...
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۷:۴۲ 🦉 شباهنگ
پیرو کامنتِ یک مرد،

کاری به کار ولنتاین نداشته باشین که روز تولد وبلاگ منه و روزیست بس فرخنده و میمون :))
پاسخ:
همین یک دلیل برای جشن گرفتن تو کل بلاگستان کافیه! :)))
داریم قیمه ها رو میریزیم تو ماستا یا برعکس:) 
پاسخ:
:دی
۱۱ دی ۹۷ ، ۱۹:۵۲ عاشق بارون ...
عالیه! متن عربی٬ تبریک سال نوی میلادی٬ به تمامی ایرانیان! :)))
پاسخ:
می‌بینی؟ آدمای کم‌عمق، افکار کم‌عمق...
یه چیزی که یادم رفت بگم، اینه که بنظرم هپی کریسمس یه جایگاه الهی و معنوی داره برعکس عید نوروز که تو جایگاهش اعتقادات شرک آلود پیشینیان و باستانیان ما نهفته، به خاطر همین بنظر تولد مبارک حضرت مسیح  کم از نیمه شعبان و سایر مناسبت ها و اعیاد نداره ولی نوروز تقریبا هیچ جایگاه و سبقه دینی نداره
و اساسا تعصب ملی داشتن به چیزهایی که سابقه و علتش رو نمیشناسیم کار درستی نیست
( راستش نمیدونم چقدر اینجا ظرفیت بیان همچین مطلبی رو داره چون خیلی با روحیات نویسنده و خواننده هاش آشنا نیستم، اگر همخوانی با سیاستهای وبلاگتون نداشت، منو ببخشید)
پاسخ:
دوست عزیز. قبل از هر چیز ممنون که کامنت دادی. اجازه بده نظرمو دربارهٔ حرفت توی دو بخش بگم.
اول این‌که من تا حالا توی هیچ منبع «معتبری» ندیدم که بگن نوروز ریشهٔ خرافی داره. بلکه برعکس، روایاتی هست که می‌گه نوروز توی اسلام هم ارزش و جایگاه والایی داره. جالبه بدونی که توی مفاتیح برای نوروز هم مثل سایر اعیاد دینی، اعمال و نماز ذکر شده. بذار یه مثال از روایات برات بزنم:
از معلی بن خنیس روایت است که گفت: به محضر امام صادق علیه‌السلام در روز نوروز وارد شدم که فرمود:
می دانی امروز چه روزی است؟ گفتم: فدایتان شوم! این روز روزی است که عجم آن را بزرگ می‌دارند و در آن هدیه می‌دهند. امام صادق علیه‌السلام فرمود:
قسم به بیت عتیقی که در مکه است (کعبه)، این نیست مگر برای امری قدیمی، که آن را برایت می گویم تا آن را بفهمی. 
گفتم :ای سید من! اگر این از جانب شما آموخته شود برای من دوست داشتنی‌تر است از این‌که اموات من زندگی کنند و دشمنان من بمیرند. 
پس حضرت فرمود:
ای معلی! روز نوروز روزی است که:
۱. الله از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند و بر او شریکی قرار ندهند؛
 
۲. به رسل و حججش ایمان آورند و به ائمه علیهم‌السلام ایمان آورند؛ 
۳. اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها در آن وزیدن گرفته اند و زینت زمین در این روز آفریده شده؛ 
۴. روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی استقرار یافت؛ 
۵. روزی است که در آن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین را بر شانه‌هایش گذاشت تا بت‌های قریش را از بالای بیت‌الحرام سنگ زند و بشکند و همین‌طور است دربارهٔ ابراهیم علیه السلام؛
۶. روزی است که نبی صلی الله علیه و آله و سلم به اصحابش امر کرد که با علی علیه‌السلام به اسم امیرالمؤمنین بیعت کنند و در آن روز بیعت دوم واقع شد؛ 
۷. آن روزی بود که علی علیه‌السلام به اهل نهروان ظفر یافت و ذوثدیه را کشت؛
۸. روزی است که قائم ما و ولاة الأمر ظهور می‌کنند و آن روزی است که قائم ما علیه‌السلام بر دجال ظفر می‌یابد و او را در زباله‌دانی کوفه به دار می‌کشد و روز نوروزی نیست مگر این‌که ما در آن در پی فرج هستیم؛ برای این‌که آن روز از ایام ما و ایام شیعه ماست که عجم آن را حفظ کرده در حالی که شما آن را ضایع کردید...

عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیسٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع یوْمَ النَّیرُوزِ فَقَالَ أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیوْمَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک هَذَا یوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ وَ تَتَهَادَی فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ ع وَ الْبَیتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَک حَتَّی تَفْهَمَهُ قُلْتُ یا سَیدِی إِنْ عُلِمَ هَذَا مِنْ عِنْدِک أَحَبُّ إِلَی مِنْ أَنْ یعِیشَ أَمْوَاتِی وَ تَمُوتَ أَعْدَائِی فَقَالَ یا مُعَلَّی إِنَّ یوْمَ النَّیرُوزِ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یعْبُدُوهُ وَ لَا یشْرِکوا بِهِ شَیئاً وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ ع وَ هُوَ أَوَّلُ یوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ وَ هَبَّتْ فِیهِ الرِّیاحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفِینَةُ نُوحٍ عَلَی الْجُودِی وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی حَمَلَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ‏ ص أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ص عَلَی مَنْکبِهِ حَتَّی رَمَی أَصْنَامَ قُرَیشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَیتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا وَ کذَلِک إِبْرَاهِیمُ ع وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی أَمَرَ النَّبِی ص أَصْحَابَهُ أَنْ یبَایعُوا عَلِیاً ع بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی وَجَّهَ النَّبِی ص عَلِیاً ع إِلَی وَادِی الْجِنِّ یأْخُذُ عَلَیهِمُ الْبَیعَةَ لَهُ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی بُویعَ فِیهِ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فِیهِ الْبَیعَةَ الثَّانِیةَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ نَهْرَوَانَ وَ قَتَلَ ذَا الثُّدَیةِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی یظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا ع بِالدَّجَّالِ فَیصْلِبُهُ عَلَی کنَاسَةِ الْکوفَةِ وَ مَا مِنْ یوْمِ نَیرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیامِنَا وَ أَیامِ شِیعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَیعْتُمُوهُ أَنْتُمْ...

منبع: مستدرک ‏الوسائل ج :6 ص:353 ، بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یوْمِ النَّیرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ

روایات در باب نوروز زیاده. این فقط یه نمونه بود. اگر خواستی سرچ کن تا بیش‌تر اطلاع کسب کنی.
از طرفی هم وقتی عیدی رو آدمای بزرگ و حکیمی مثل حافظ و سعدی و مولانا - یا چرا راه دور بریم؟ امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای - گرامی می‌دارن، خیلی درست نیست که سرسری و بی‌احتیاط و احساسی چنین نظری درباره‌ش بیان بشه. مطالعه، دقت و بعد اظهار نظر...

موضوع دوم. من اصلاً بحثم توی معنوی بودن یا نبودن سال نوی میلادی نیست. حرف من و دغدغهٔ ذهن من کاملاً فرهنگیه. این‌که وقتی ما رسمی رو زنده نگه می‌داریم که برای ما نیست، داریم به هویت خودمون آسیب جدی وارد می‌کنیم. دیگه الان مثل قدیم نیست که استعمارگر به نیروی نظامی و مستشار برای استثمار بقیه نیاز داشته باشه. الان کافیه همه رو رامِ قواعد و سنتای خودش بکنه. اون وقت با کم‌ترین هزینه و تلاش، به هدفش می‌رسه. اینه که ارزش هویت فرهنگی داشتن مهمه. اینه که توخالی بودن و هویت ملی نداشتن خطرناک می‌شه. وگرنه اگر بخوام مباحث رو قاطی پاتی کنم و سطحی به قضیه نگاه کنم می‌تونم بگم تو همین ایام که جشن‌گیرنده‌های سال نوی میلادی خوشحالن، یهودیا هم جشن حنوکا رو برپا می‌کنن. می‌تونم خلط بحث کنم و بگم آیا رواست کسی که خودشو مسلمون و پایبند به معنویات می‌دونه تو ایام شادی یهودیا خوشحال باشه؟
می‌بینی؟! خیلی راحت می‌شه حرف «نادقیق» و «احساسی» زد. خیلی راحت می‌شه حرف دیگران رو تفسیر به رأی کرد. من حداقل انتظاری که دارم اینه که اول متوجه معنای کلام بشین، اگر نشدین بپرسین و بعد اگه نظری داشتین بگین.

سعی کردم بی‌غرض و منطقی جواب بدم. امیدوارم دلخور نشده باشی...
منم ممنونم هم از جوابتون هم اینکه اجازه مطرح شدن دادین، چند نکته رو عرض میکنم و ختم کلام اونم برای روشن شدن منظور و مقصدم.

اولا من اصلا عرض نکردم نوروز آئینی خرافیه، و ریشه خرافی داره، یه سرچ ساده ریشه نوروز در ایران باستان در زمان هخامنشی و ساسانیان و قبل و بعدش رو برای همه تبیین میکنه و میزان صحت و اعتبار این حدیث و احادیث مشابه رو زیر سوال میبره و گفتم که سبقه نوروز در زمان سلطه  آئین های غیر توحیدی بود، بگذریم.

ولی اینکه خب مراسمیه که سالهاست، بهتره بگیم قرن هاست تداوم داشته و مورد احترام و تشویق هم قرار گرفته حرفی نیست که البته اون هم دلایلی داره که من در این رابطه اظهار نظری نکردم که بخواد سرسری، بی احتیاط و احساسی تلقی بشه؛ عرض بنده ناظر بر دلیل پیدایش این اتفاق بوده و مخصوصا دادن لفظ عید برای ابن روز هم کلی جای سواله که جای بحثش اینجا نیست ‌ عمده عدم مخالفت مراجع دینی بحث صله ارحام بوده و دلایل باستانیش مدنظر نبوده، ازینم بگذریم.


و اما موضوع دوم، دغدغه فرهنگی شما، موضوع فرهنگ و هویت ملی خب چیزی نیست که کسی بخواد خدشه ای بهش روا بدونه؛ ولی این جمله شما رسمی که برای ما نیست، تعریف ظریفی داره، شما قائل به چه هویت و تعریفی برای واژه ( ما) هستین، هویت ملی یا مذهبی یا مستقل از هم، یا ملغمه ای از هم، کدومش؟؟؟

در رابطه با هویت ملی گرایانه بدون توجه به مذهب قطعا توجه به نوروز اهمیت داره ولی دیگه حق اینکه مثلا عید قربان رو هم ارج بدیم نداریم، چون رویکردمون مای صرفا ملیه، اگر مذهبی صرف بخوایم باشیم خب اعیاد مذهبی رو جشن گرفتن از جمله تولد حضرت مسیح خب قابل جمع و تعریفن، ولی اگه بخایم ملی مذهبی به اصطلاح ما رو تعریف کنیم، این جشن ها هرکدومشون دلایل و سوابق خودشون و دارن و نمیتونن دفع یا نفی بشن.
(اینم عرض کنم، این اعتراض من صرفا برای جشن میلاد پیامبر خدا حضرت مسیح بودا و الا برای جشن هایی مثل هالووین و امثال این که خاستگاهی کاملا غیر بومی، غیر دینی و بعضا بر خلاف قواعد و هویت ملی ما دارن، کاملا مخالف و هم نظر شما هستم)
فقط من هرچی خوندم متوجه حرف نادقیق و احساسی ای نشدم، و خلط جشن حنوکا با جشن تولد پیامبری که ما قبولش داریم و حرمت بسیار بالایی داره چیه رو هم نفهمیدم، چون خاستگاه اون جشن کلا با میلاد نبی خدا شباهتی نداره. 
امیدوارم منظورم رو در قالب کلام با معنا رسونده باشم.

موفق و سربلند باشید
:)


پاسخ:
من حقیقتاً می‌گم که به خدا متوجه منظورت هستم. خواهش می‌کنم تو هم سعی کن حرف منو متوجه بشی.
بحث دربارهٔ نوروز رو بسپاریم به اهل فن. من خیلی تخصص ندارم. فقط در این حد می‌دونم که اگر مراجع یک دهم حساسیت تو رو درباره‌ش داشتن، الان توی مملکت جشن گرفته نمی‌شد. منطقی نیست «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» برخورد کنن با قضیه. اگر ریشه‌ش کفرآمیز تلقی می‌شد، تا الان برچیده شده بود. بگذریم...
و اما دربارهٔ دغدغهٔ فرهنگی: حرف من اینه که «شکل و شمایل» جشن گرفتن کریسمس و «افرادی» که این روز رو دارن جشن می‌گیرن، نه توی رفتارشون و نه توی گفتارشون توی فضای مجازی قدِ یه ارزن شبیه افکار و حرفای تو نیست. واقعیتی که امیدوارم مغرضانه نادیده‌ش نگرفته باشی. اگه انصاف داشته باشی تصدیق می‌کنی که هیچ‌کدومشون برای کریسمس سفرهٔ نذری پهن نکردن. هیچ کدومشون مولودی نخوندن. هیچ کدومشون توی مسجد و حسینیه مراسم نگرفتن. بلکه همه با ظاهر و لباسی که هر چی هست قطعاً با هیچ معیاری - چه دینی، چه ملی - ایرانی نیست؛ و با مراسمی که به هیچ عنوان رنگ و بوی مذهبی نداره، دارن جشن می‌گیرن. غرب‌زدهٔ غرب‌زده.
برای خودت سؤال نشده که چرا فقط حضرت عیسی علیه‌السلام؟ چرا تولد حضرت نوح یا حضرت موسی علیهم‌السلام رو جشن نمی‌گیری؟ جواب ساده‌ست! چون کسایی که می‌خوان شما رو تبدیل کنن به یکی از رعایای «دهکدهٔ جهانی» آداب و رسوم مسیحی رو انتخاب کرده‌ن. اگر اونا بودایی یا کمونیسم بودن، این مردمِ بی‌خردِ مقلد الان داشتن تولد بودا یا مارکس رو جشن می‌گرفتن!
دربارهٔ نادقیق خوندن و نادقیق نظر دادن هم فقط به گفتن همین یه جمله اکتفا می‌کنم که من جشن حنوکا رو فقط و فقط برای این آوردم که نشون بدم آسمون ریسمون بافتن و ربط دادن مباحث بی‌ربط چه‌قدر ساده‌ست. اگر یه بار دیگه جواب کامنت بالا رو بادقت بخونی، اظهر من الشمسه...

سلامت باشی. همچنین...
داشتم کامنت‌ها رو می‌خوندم و رسیدم به اینکه اصطلاحاً معنی دوغ و دوشاب قاطی شده. یادمه توی کتاب مهرداد بهار یک فصلی دربارۀ بهار و عید نوروز داشت. البته کلاً کتاب خوبیه. اسم کتاب هم فکر می‌کنم جستاری در فرهنگ ایران باشه. مقاله‌های خوبی داره بهار، ولی به طور خاص پیشنهادم اینه لااقل اون فصل عید نوروز رو هرکسی که دوست داره دربارۀ پیشینۀ این عید بدونه بره و مطالعه کنه. فکر می‌کنم این معرفی منبع خیلی بهتر از این باشه که حرفی بزنم و مطمئن هم نباشم که اصل موضوع رو رسوندم یا نه. کتاب رو توی نت هم سرچ بزنین قطعاً هست. چون دیگه چاپ نمیشه.
پاسخ:
دمت گرم سعید جان. حرکت پسندیده‌ای بود. خیلی ممنونم. :)
آخه آدم وسط زمستون می‌گه حول حالنا؟ یهو فرشته‌ها چپ بزنن برف بریزن سرمون باقی‌مونده‌ی بختمون هم از سرما بخشکه چی؟ 

بقیه‌ی حرفای جدی و مهم رو قبلاً تو کامنتا گفته بودن. :))
پاسخ:
همینو بگو اصن! :دی
۱۲ دی ۹۷ ، ۱۷:۱۱ چوگویک ...
فقط جینگل بلز =)))) خیلی خوب بود اصلا عاشق این جواب شدم :)))
پاسخ:
خداییش منطقی نبود جواب؟! :دی
۱۲ دی ۹۷ ، ۱۹:۱۱ چوگویک ...
چرا عااااالی بود =))) اصلا باید برای گوینده این جواب دست زد =))))
پاسخ:
خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم... :دی

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی