مشاعره

پنجشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۰ ب.ظ
یکی از علاقه‌مندی‌ها و سرگرمیای ما تو خانواده، مشاعره‌ست. خیلی شعر حفظ نیستیما؛ بیشتر همون حافظ رو بلدیم. و بیشتر هم توی مسافرتایی که خانوادگی با ماشین می‌ریم، مشاعره می‌کنیم؛ توی ماشین! :)
نمی‌دونم می‌دونین یا نه؛ قبلاً توی یکی از پستا گفته بودم که سابق بر این، با چندتا از دوستان، یه وبلاگ مشاعره هم راه انداخته بودیم، که البته دیگه الان وجود نداره. حالا قصد دارم، هر چند وقت یک‌بار، یه مشاعره‌ی کوچولو موچولو هم اینجا راه بندازیم.
به‌عنوان اولین دور مشاعره‌ی این وبلاگ، بذارید مشاعره‌ی امروز، «مشروط» باشه؛ با این شرط که هر بیتی می‌گین، توش «عدد» یا اعدادی به کار رفته باشه. مثلاً:

گفته بودی که شوم مست و «دو» بوست بدهم / وعده از حد بشد و ما نه «دو» دیدیم و نه «یک» (حافظ)

اگه علاقه‌مندین، بسم‌الله! :)

+ توی مشاعره‌ی مشروط لازم نیست بیت شما با آخرین حرف بیت قبلی شروع بشه.
+ لطفاً از گوگل کمک نگیرید. از حفظ فقط! :))
+ تگ مشاعره اضافه شد! :)
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۴
دکتر سین
۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۰۴ 😎😎😎BAHAR 😎😎😎
نمیشه آهنگ بخونیم ؟!
آهنگ باشه منم هستم :)
پاسخ:
این مشاعره خیلی رسمی و جدی نیست؛ راحت باش! :)
۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۳۰ 😎😎😎BAHAR 😎😎😎
یه دل میگه برم برم ، یه دلم میگه نرم نرم :)
پاسخ:
یا وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب / بود آیا که فلک زین دو سه کاری بکند؟
:)
۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۳۱ مترسک ‌‌
یکی هست تو قلبم که هر شب واس اون می‌نویسم و اون خوابه...
چطوره؟ ^_^
پاسخ:
چارده ساله بتی چابک و شیرین دارم / که به جان حلقه به گوش است مه چاردهش
عالیه! :)
۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۴۰ 😎😎😎BAHAR 😎😎😎
یه دختر دارم شاه نداره ، صورتی داره ماه نداره !
:)))
پاسخ:
می‌خواین از اعدادی به جز یک هم استفاده کنین؟! :))
گل همین پنج روز و شش باشد / وین گلستان همیشه خوش باشد
۲۴ دی ۹۴ ، ۲۰:۴۸ ...ما شیعه ها ...
خداقوت
میازار موری  که دانه کش است / که جان دارد و جان شیرین خوش است :) 
پاسخ:
قربان شما! سلامت باشی!
عددش کو پس؟! خخخ
یا رب این شاخه گل از شش جهتش دار نگاه / این دعا کردم و از شش جهت آمین آمد!
صددانه یاقوت دسته به دسته
در پوششی نرم یک جا نشسته
:)))
پاسخ:
شهری است پر کرشمه‌ی خوبان ز شش جهت / چیزیم نیست ورنه خریدار هر ششم! :)
ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون
خوبی به جای یاران فرصت شمار یارا
پاسخ:
نگویمت همه ساله که می‌پرستی کن / سه ماه می خور و نه ماه پارسا می‌باش :)
دو بشنو وُ یکی بیش مگوی !!

+ همینو بلدَم والا :| شعر نیس ولی حدِ ما هم همین بود :)
پاسخ:
خیلی هم عالی! :))
عشقت رسد به فریاد گر خود به سان حافظ / قرآن ز بر بخوانی با چارده روایت :)
چش چش دو ابرو / دماغ وُ دهن یه گردو !!


+  به به ، به به !!
    جَو گیر شدم یه هو !! :|
پاسخ:
+ اصلاً این شعر جزء میراث ادبی جهان به شمار می‌ره! احسنت! :))
بسی رنج بردم در این سال سی / عجم زنده کردم بدین پارسی! :)
مرا هزار امید است و هر هزارتویی
شروع شادی و پایان انتظار تویی

بهارها که ز عمرم گذشت و بی‌تو گذشت
چه بود غیر خزان‌ها اگر بهار تویی

یا اینکه میگه:

به دو زلف یار دادم دل بی قرار خود را ...

چه کنم سیاه کردم همه روزگار خود را ...

شبی ار به دستم افتد سر زلف یار با او ...

همه مو به مو شمارم غم بی شمار خود را ...
از مولانا جانم
.
یک گروه مشاعره مشروط توی تلفراگ (همون تلگرام خودمون) داریم اگه دوست داشتید بیاید در گوشی لینکش رو بهتون بگم:دی
پاسخ:
یک شب آتش در نیستانی فتاد / سوخت چون اشکی که بر جانی فتاد! :)
+ سپاس از پیشنهادت! :)
یادش بخیر جوون که بودم، گروه مشاعره تو فیسبوک نبود که عضو نباشم؛ اما الان دیگه پیر شدم، ذهنم برای رقابت یاری نمی‌کنه! :))
۲۴ دی ۹۴ ، ۲۳:۴۲ محمد حسن
هنوز آنچه که باید غزل غزل نشدم مست / که دست من به ضریحش در این سفر نرسیدست /
یا

چقدر خوب شد آری، نگاهتان به من افتاد

همان دقیقه که چشمم درست کنج گهرشاد

بدون وقفه به باران امان گریه نمی داد

هزار تکه شد این من به لطف آینه هایت

(از برقعی)


پاسخ:
رأی هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه / چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند! :)
+ اشاره: اولیشم خوبه! :) بذار باشه! :)) ;)
۲۴ دی ۹۴ ، ۲۳:۴۷ 😎😎😎BAHAR 😎😎😎
دختر همسایه شبای تابستون گاهی میومد روی بوم
هر دفعه یگ گلی پرت میکرد میون خونمون ینی زود بیا روی بوم !
نه والا ، دست خودم نیست همش یک یادم میاد :)))
پاسخ:
یکی روبهی دید بی دست و پا / فرو ماند در لطف و صنع خدا
منم با یک جواب می‌دم پس! :))
سرسبزترین بهار تقدیم تو باد/آوای خوش هزار تقدیم تو باد
گویند که لحظه ای ست روییدن عشق/آن لحظه هزار بار تقدیم تو باد
پاسخ:
من مست و تو دیوانه ما را که برد خانه / صد بار تو را گفتم کم خور دو سه پیمانه :)
از اینجاها رد میشدم گفتم این بیت رو هم بنویسم:

من و هزاران شعر بی صدا و بی تصویر 
تو و هزاران  غزل ناب با  بغل بغل تردید

منم آن گوش شنوا به صد نه، هزار ترکیب
تو بگو و بخوان که عشق توست در تقدیر 

شعرها خیلی خوب بودند.
(گروه رغابتی نیست دور هم بودنه بیشتر :))  اگه دوست داشتید خوشحال می شیم.)
پاسخ:
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای / فرشته‌ات به دو دست دعا نگه دارد :)
سپاس! نظر لطفته! :)
منم خوشحال می‌شم توی گروه شما باشم.
@MohammadHosseinSohani
:)
هفت شهر عشق را عطار گشت/ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
پاسخ:
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت / دائماً یکسان نباشد حال دوران غم مخور! :)
یک نفر در شهر پیدا کن که نشناسد مرا
از همه رسوا ترم باید بفهمد عاشقم


پاسخ:
یک شبی مجنون نمازش را شکست / بی‌وضو در کوچه‌ی لیلا نشست
:)
خواستم یک شاخه گل با شعر تقدیمش کنم
غیرتم آهسته می گوید نکن نامحرم است
پاسخ:
هزار جهد بکردم که یار من باشی / مرادبخش دل بی‌قرار من باشی
سلام مجدد:
 یک شعر داشتم میخوندم گفتم اینجاهم بزارم :)

انشام دوباره بیست بابای گلم
موضوع :کسی که نیست بابای گلم
دیشب زن همسایه به من گفت: یتیم
معنای یتیم چیست بابای گلم...
#میلاد_عرفان_پور


پاسخ:
زیبا بود! :)

نگارش دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی